eSportsia ennen kuin eSports oli kova luu ja pelaajat
aloittivat roopeankkamaisen masseissa uimisen? Team Astralis oli yksi suomalaisen
ammattimaisen e-pelaamisen pioneereista. Nykyinen Team Astralis ei liity
alkuperäiseen suomalaistiimiin mitenkään vaan on ostanut nimen käyttöoikeudet.
Juttu on julkaistu alkujaan PCpelaaja-lehden numerossa 02, vuonna 2006.
PCpelaaja oli Pelaaja-lehteä julkaisevan H-Town Oy:n erityisesti PC-pelureille
suunnattu erikoislehti, päätoimittajanaan Miika Huttunen. Artikkeli
on uudelleenjulkaistu JOKin blogissa H-Townin luvalla.
Lisätietoja Pelaaja-lehdestä: https://pelaaja.fi/
Muistakaa myös Suomen paras retropelilehti Retro Rewind: https://retrorewind.fi/
Artikkelin teksti on käsitelty koneellisesti
OCR-tekstintunnistuksella. Kirjoitusvirheistä saa ja pitää syyttää
tietotekniikkaa.
Teksti: Jukka O. Kauppinen
Kuvat: S.K. Niiranen, Jukka O. Kauppinen, Team Astralis
Ammattimainen videopelien pelaaja. Siis mikä? Tällaista
ammattia ei Suomessa tunneta. Ammattilaispelaajan käsite on muutenkin liki
tuntematon, ainakin hardcore-pelaajapiirien ulkopuolella. Näistä myyttisistä
Amerikkaa ja Etelä-Koreaa kansoittavista olennoista on vain kuultu tarinoita,
joiden mukaan jotkut tienaavat elantonsa pelaamalla videopelejä. Vuosi sitten
käsite muuttui lihallisemmaksi, kun Cyberathlete Professional League -peliliigan
hallitseva mestari Johnathan "Fatallty" Wendel vieraili Suomessa.
Tavallisen oloinen nuori mies pieksi täkäläisiä pelureita mennen tullen
Verkkokaupan näytöspeleissä.
"Tämäkö tienaa pelaamalla satoja tonneja
vuodessa", moni ihmetteli, mutta joutui myös toteamaan että kyllä miehen
taidotkin ovat aivan omaa luokkaansa. Entä meillä? Suomessa ammattilaispelaaminen
on vasta lähtökuopissa. Viisihenkinen Counter-Strikea pelaava Team Astralis
yrittää kuitenkin murtaa jään ja nousta ensimmäiseksi kotimaiseksi
ammattilaisjoukkueeksi. Astralisin historia on vielä lyhyt, mutta lähes kahden
vuoden tiivis pelaaminen ja harjoittelu on jo nostanut joukkueen
kansainväliseen sarjaan.
AMMATTILAISPELAAJANA SUOMESSA?
Suomessa ammattilaispelaamisen mandollisuudet ovat vielä
rajoitetut. Menestynein suomalainen ammattilaistiimi Team Astralis osoittaa
kuitenkin niitä ominaisuuksia, joita maailman huipulle pääsemiseen tarvitaan.
Miksi maailman huipulle? Koska vasta kansainvälisellä tasolla pärjääminen luo
olosuhteet, joissa sekä turnausten palkinnot että sponsorien tuki mahdollistavat
ammattilaisuralle siirtymisen. Siihen saakka peli—ja treeniaika revitään muun
opiskelun tai työn sallimasta vapaa-ajasta, palkatta. Vielä pelaamisella ei
tienaa elantoaan, mutta joukkue uskoo, että pitkäjänteinen panostus palkitaan
aikanaan.
Astralis itsessään sai alkunsa viiden kaverin perustamasta
Counter-Strike-klaanista. Joukkue saavutti nopeasti menestystä taidoillaan ja sen
ympärille alettiin rakentaa organisaatiota, jonka avulla voitaisiin tähdätä
suurempiin tavoitteisiin. Nykyään joukkueella on erillinen hallintonsa, joka
hoitaa juoksevia asioita. Näin pelaajat voivat keskittyä tärkeimpään, eli harjoitteluun
ja turnauksiin.
Astralisin manageri Fu
"Kim" Qiang kertoo, että "hallinto huolehtii erilaisista
juoksevista asioista, kuten eri tapahtumiin osallistumisesta. Hallinnon tehtävä
on myös löytää joukkueelle riittävästi ja hyviä sponsoreita. Pelaajien on
päästävä matkustamaan eri paikkoihin ja heillä on oltava kunnon välineet
ammattilaistasolla ottelemiseen. Se on kallista. Siksi tarvitaan oma
hallintopuoli, joka huolehtii sponsoreista ja otteluiden organisoinnista."
Suomessa pelaaminen pohjautuu korostetusti sponsorien
tukeen, ainakin toistaiseksi. Varusteet ja matkat maksavat, joten tie menestykseen
on yksinkertainen: hyvä tiimi voittaa useammin, saa enemmän näkyvyyttä ja on
siten houkuttelevampi sponsoroinnin kohde. Astralis nauttii tällä sektorilla
muun muassa Electronic Arsin, Sapphiren, Opadin, Shuttlen ja Level7 Gaming
Cafen tukea.
Mutta mitä sponsorit filmistä hakevat?
— Eri sponsoreilla on tietysti erilaisia intressejä. Meidän
on mukauduttava niihin. Esimerkiksi hiirimattojen valmistaja haluaa pelaajien
käyttävän heidän hiirimattojaan. Menestyessään he voivat osoittaa, että heidän
hiirimattonsa tekevät käyttäjistään mestareita. Joillekin yhtiöille,
esimerkiksi EAdle, on tärkeää enemmänkin ammattilaispelaamisen imago.
Tähän mennessä Astralis onkin ollut täysin lyömätön
kotimaisissa turnauksissa. Ulkomaiden turnauksissa kimaltavin mitali on vielä
hakusessa, mutta tulokset ovat olleet yleensä hyviä. joukkue on pelannut
menestyksekkäästi maailman huippuja vastaan ja tuli Saksassa Samsung Euro
Championship 2005 -turnauksessa jo neljänneksi. World Cyber Games -peliolympialaisissa
joukkuetta kuvailtiin alkukarsinnoissa jo termillä "pelottava".
ILLAT TREENATAAN, SITTEN MATKAILLAAN
Oikean elämän ja ammattilaistasoisen pelaamisen sekoitus luo
kuitenkin omat haasteensa, kun pelaaminen ei vielä tuo elantoa. Astralisin
jäsenet ovat pääsääntöisesti opiskelijoita, joten harjoittelu ja turnaukset on
sovitettava opintojen, työn ja vapaa-ajan sekaan.
Tiimissä noin puolitoista vuotta pelannut Tino
"tihOp" Puumala kertookin, että "opiskelun sovittaminen
ammattilaispelaamistoimintaan ei ole kovin vaikeaa, vaikka koulu välillä vähän
kärsiikin. Jos joutuu vaikka jonnekin viikon matkalle, niin se on aina pois
opiskelusta."
Treenaaminen on joukkuepelissä tärkeää. — Treenimatseja
pelataan iltaisin. Koulun jälkeen on muutama tunti aikaa olla kavereiden kanssa
ja tehdä mitä haluaa, sitten pelataan harkkamatsit. Turnauksen lähestyessä pyritään
pelaamaan joka päivä ainakin yksi matsi, ja kiivaamman harjoitteluvaiheen
aikana kahdesta neljään matsia, eli ehkä kandesta neljään tuntia.
Pelaajat sopivat keskenään treenisessiot, yleensä ircin
välityksellä. Irciin on syntynyt erityisiä harjoittelukanavia, joilla tiimit
sopivat keskinäiset harjoitteluottelunsa.
— Niillä on Euroopan, Skandinavian ja Venäjän parhaimpia
pelaajia, joita vastaan voi pelata tosi hyvin. Suomalaisia vastaan me ei oikeastaan
harjoitella ollenkaan.
Varsinaisia turnauksia maailmalla on varsin tiheään, mutta
osallistuminen ei tuota kuitenkaan liikoja vaikeuksia.
— Me käydään vain isommissa turnauksista, joten ei niissä
tule kovinkaan pahaa ruuhkaa. Eikä me aivan kaikissa käydä pelaamassa.
Aikaisemmin tänä vuonna Tino oli mukana Etelä-Koreassa
järjestetyssä World E-sports Games -turnauksessa, jossa nimi sijoittui hienosti
seitsemännelle sijalle.
— Kyllähän siellä oli hienoa. Sai nähdä maailmaa ja ihan
erilaista kulttuuria.
Puolentoista vuoden aikana Tino on käynyt Astralisin mukana
pelaamassa jo pitkin maailmaa. Kahdesti Yhdysvalloissa, useamman kerran
Euroopan turnauksissa, Etelä-Koreassa ja aivan tuoreeltaan Singaporessa.
— Hienointa oli varmaan 2004 kesällä kun liityin klaaniin ja
pääsin ensimmäistä kertaa kunnolla ulkomaille, Ranskaan. Oli tosi hienoa olla
ensimmäistä kertaa kauempana pelaamassa.
Tino muistelee lämmöllä myös muita ulkomaanmatkoja, ja hyvä
niin, muistojen ohella pelaamisesta ei jää vielä juuri muutakaan käteen. Sitkeä
harjoittelu ja tumauksiin osallistuminen tuo tähän toivottavasti muutoksen.
— Jos pääsisi maailman kärkeen ja sijoittuisi turnauksissa
hyvin, niin pääsisi reissaamaan turnauksesta toiseen. Olisi ihan kiva, jos
jossain vaiheessa saisi kuukausipalkkaakin. Tuolloin voisi keskittyä
pelaamiseen täysipäiväisesti.
Tinon mukaan jo länsinaapuristakin löytyy tiimejä, jotka
nauttivat ammattilaistasolla kuukausipalkkaa ja reissaavat jatkuvasti
turnauksissa. Nykyisellään hän on saanut pääasiassa sponsorien lahjoittamia
tarvikkeita, mutta raha on jäänyt vielä vähemmälle. Entä mitä vanhemmat
ajattelevat, kun poika pelaa pc-pelejä ja käy turnausmatkoilla?
— Alussa he olivat vähän ihmeissään, että miten se pääsee
noin ulkomaille. Ei siinä kummempaa, ovat tukeneet paljon.
Team Astralis ei ole aivan ensimmäinen suomalainen tiimi.
joka tähtää ammattilaistasolle. Aiempien yrittäjien vauhti on kuitenkin hiipiinut
urakan vaikeuteen. Astralisin manageri Fu Qiang miettii kokonaiskuvaa:
— Ammattilaispelaamisen imagon luomiseen ei riitä pelkästään
meidän panoksemme: meidän on saatava koko yhteiskunta havaitsemaan, että
tällainenkin urheilulaji on olemassa. Paljon on vielä tehtävä ja
turnausjärjestelmien on kehityttävä, mutta toivoisin näkeväni Suomessa
tulevaisuudessa enemmän ammattilaistiimejä ja useampia suomalaisia joukkueita
kansainvälisissä turnauksissa.
— Samaan aikaan suomalaisten yhtiöiden täytyisi tulla mukaan
tukemaan suomalaisia pebajatiimeja. Tällöin voimme rakentaa parempia tiimejä ja
lähettää niitä kansainvälisiin otteluihin, ja yhä useampi suomalainen ymmärtää
mistä on kyse.
Electronic Arts sitoutui lokakuussa Astralisin
pååsponsoriksi. Miksi?
—Astralis oli EAlle luonnollinen ja helppo valinta. Pojat
ovat pärjänneet erittäin hyvin sekä kansainvälisellä että kansallisella
tasolla. Koko tiimi osoittaa selkeää sitoutumista ja pitkäjänteisyyttä.
Klaanitoiminta on kasvanut viime aikoina suuresti Suomessa, ja EA haluaa
ehdottomasti olla mukana kehittämässä ja kasvattamasm kyseistä pelitoirnintaa.
Tukemalla Astrolisto haluamme olla mukana klaanipelaamisen kehityksen kärjessä,
kertoo EA:n tiedottaja Micke Nordman.
ASTRALISIN SAAVUTUKSET:
TiltGames 2004 Helsinki, 1. sija
Finnish WCG Qualifier Finals 2004 Jönköping, Ruotsi. 1. sija
Electronic Sports World Cup 2004 Poitiers, Ranska, 9-16.
sija
Finnish E-Sports League Season 1, Online, 1. sija
World Cyber Games 2004 San Francisco, USA, 9-16. sija
CPL Winter 2004 Texas, USA, 17-24. sija
Finnish E-Sports League Season 2 Helsinki, 1. sija
Samsung Euro Championship 2005 Hannover, Saksa, 4. sija
Colosseum '05 Hyvinkää, 1. sija
CPL World Tour Stop Barcelona 2005 Barcelona, Espanja, 9-12.
sija
Finnish ESWC Qualifier Finals 2005, Online, 1. sija
Karelia Game Expo '05 Joensuu. 1. sija
World Espoits Games Season 2 Season, Etelä-Korea, 5-8. sija
Electronic Sports World Cup 2005 Paris, Ranska, 17. sija
Finnish WCG Qualifier Finals 2005 Helsinki, 1. sija
Codename.fi CS-tournament 2005 Helsinki, 1. sija
World Cyber Games 2005, Singapore
KOKEMUKSIA PELIMATKOILTA
Eroavatko erimaalaisten joukkueiden pelityylit?
— Suomalaiset ovat aina enemmän hyökkääviä kuin puolustavia.
Ruotsalaiset pelaavat sikapassiivisesti, suomalaiset ahneemmin. Aasian maissa
käytetään aika erilaisia taktiikoita eurooppalaisiin pelaajiin verrattuna, Tino
Puumala kertoo ottelukokemuksiaan.
Miten ottelut suomalaisia vastaan eroavat turnauspeleistä?
— Suomessa ei pelata niin totisesti kuin muissa otteluissa.
Tosin Singaporen WCG-turnauspaikka selvisi Assemblyssä karsintaottelussa, ja
siellä finaali meni tiukalle. Olimme jo 10-5 häviöllä ja siinä alkoi jo
pelottamaan, mutta kyllä se sitten koitui.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti