Julkaistu alkujaan: MIKROBITTI 8/1996
Kiitokset: Janne Rautiainen arvostelun skannaamisesta.
Oheinen teksti on OCR-tunnistettu lehtijutusta, josta saa kiittää tavutushäröjä ja/tai puuttuvia väliviivoja.
BittiHitti
Muutama vuosi sitten pelaajien mikrot täyttyivät tuhansista
touhukkaista pikkuäijistä, tyyliin jota Little Computer Peoplenkin keksijät
olisivat kadehtineet. Miekkoset puuhastelivat itsekseen rakentaen mikrovaltakuntia
suuren johtajansa ohjastamina, ja tiet täyttyivät touhukkaista ja pelottomista
työläisistä. Settlers oli todella maaginen peli, ja nyt se on palannut jatko-osana.
Settlers demosi elämän kiertokulun monimutkaisuutta. Pelaaja
pistettiin miettimään tekemisiään. Mikään ei tapahtunut itsestään ja ruokaa,
työkaluja yms. saadakseen oli rakennettava perusteellinen resurssien kierrätysjärjestelmä.
Farmilta viljaa, viljasta leipää, leivästä apetta mainareille, kaivoksista raakaaineita
joista työkaluja ja aseita, ja kättä pidemmillä lisää lebensraumia. Pienen
lahnan muuntuminen miekkaa heiluttavan ritarin polttoaineeksi on pitkä ja
kivinen. Vaikkeivät muutokset edeltäjään nähden olekaan kovin syvällisiä, on
hämärästi Sim Cityjen kaltaisiin rakentelupeleihin rinnastettava idea Blue Byten
mestarismaisella toteutuksella lumoava elämys.
Eli olipa kerran ekojärjestemä, jossa kaikki vaikuttaa ja
kaikkea tarvitaan. Nousu maailman valtiaaksi ei tapahdu läpihuutojuttuna, sillä
pelaajan on hallittava alueensa resursseja ja enemmän tai vähemmän kamuiltava
naapurienkin kanssa. Kaivostoiminnan, teollisuuden, viljelyn, metsästyksen ja
kalastuksen on sopeuduttava yhdeksi kokonaisuudeksi, jossa ekomekanismit
tukevat toisiaan. Vain näin pelaajalle kertyy kaivattuja aineksia, joista rakentaa
linnakkeita rajojen työntämiseksi, muita rakennuksia tai työkaluja. Mekanismeja
voi kuvata tiivistetysti seuraavasti: raakaaineilla rakennetaan, mutta kaivosmiehet
pitää ruokkia. Ruokaa kertyy viljelystä, metsästys/kalastuksesta ja
perustarvikkeiden jalostamisesta kunnon appeeksi.
Kiven hakkaajia, metsureita ja sahoja kaivataan mökkien
perustojen väsäämiseen, ja jalostamot hoitavat metallien ja kullan muuntumisen
työstökelpoisiksi aineiksi. Näistä voidaan naputella vajoissa työkaluja ja
aseita. Pelaaja kasaakin valtakuntaansa hurjasta liudasta erilaisia rakennuksia,
joilla kullakin on oma osansa kokonaisuuden toimivuudessa. Sikafarmeja, seppiä,
leipureita, laivanrakentajia, kaivoksia, kaivoja, olutpanimoita - kaikkea löytyy.
Peli on hyvin säälimätön. Isometrisesti valtakuntaansa
halliten pelaajan on tutkailtava ympäristöään laajenemismielessä pitkälti
etukäteen, ja suunnittelemaan tekemisensä tarkasti. Pelin sydämenä on
pikkumiesten laumat, 'jotka työskentelevät ruudulla pikkutarkasti animoituina
ja sydäntäsärkevän kauniina. Pelaaja voi silmäillä tapahtumia millintarkasti,
ja seurata kuinka rakennukset kehkeytyvät maapohjan tasoittamisesta alkaen,
naula naulalta. Kaiken myös kuulee, puunhakkaajan ryskäämisestä metsässä
alkaen.
Pelaaja vetää suuret linjat, ja tekoäly huolehtii muusta.
Käyttäjä suunnittelee valtakuntansa koostumuksen, miettii mitä rakennetaan minnekin
ja vetää kulkureitit, minkä jälkeen kansalaiset tekevät töitään minkä pystyvät.
Resursseja kuljetetaan ja kapineita rakennetaan annettujen parametrien mukaan,
ja kunkin urakan valmistuttua työläiset marssivat kohti seuraavaa kohdettaan.
Tietokoneen pikku kantajateittiset huolehtivat automaattisesti tavaroiden
kuljettamisesta oikeisiin päämääriinsä, joten suurin tungos onkin pelaajan
aivoissa, valtakunnan rakenteita ja resurssien riittävyyttä laajentumiseen
pähkäiltää§ sä. Monenlaiset avut, taulukot ja listaukset varmistavat että
laajankin valtakunnan toiminnot selkiävät ja puutteet paljastuvat heti, ja
erittäin sulavan ja avuliaan käyttöliittymän avulla pikkuimperiumi pysyy
kontrollissa.
S2 on ihastuttava yhdistelmä viehättävää ulkoasua,
haastavuutta ja pelattavuutta. Ajatus
valtakunnan pikkutarkasta rakentamisesta ja joka talon ja tienpätkän sijoittamisesta
mandollisimman hyvin kuulostaa työläältä, mutta peli on puhdasta hupinautintoa
jopa valtakunnan töksähdellessä. Monitori pullistelee elämää ja toimintaa.
Kansalaisten työskentelyn ohella ruutu paistattelee animaatioilla, metsän
huojunnalla ja bonuksena eri valtioiden rakennuksetkin näyttävät erilaisilta.
Peli onkin niin tekniikaltaan, grafiik9iltaan kuin ääniltäänkin ehdotonta huippuluokkaa,
ja pelaaminen onnistuu jopa 1 024x768tilassa. Pelattavaksi löytyy liuta vapaasti pelattavia ja itse määriteltävää skenaarioita vapaavalintaisilla tietokonepelaajilla yms, mutta pääkala on pitkä kampanja, jossa tarina alkaa haaksirikkoisen joukon ryhtyessä tutkimaan uutta mannerta ja törmätessä asukkaisiin, jolloin välejä on setvittävä miekan ja diplomatian avulla. Kampanja alkaa suorastaan hellästi, käytettävissä on vain muutama rakennustyyppi, joiden määrä kasvaa hiljakseen koneen opastaessa käyttötavoista tilanteen monimutkaistuessa skenaario skenaariolta.
Perusta on sama kuin originaalissa, ekojärjestelmä on vain hiukan monimutkaistunut muun muassa veden, muulien ja muutamien uusien rakennusten myötä. Haluttaessa ympäristöä ei tunneta ja naapurien touhut ovat näkymättömissä. Taistelujärjestelmäkin on lähes identtinen, napsautetaan vihollisen linnakkeita ja militaarimenujen määrityksistä riippuu moniko oma ritari voi osallistua hyökkäykseen. Suurempaa tuoreutta on kaupankäynti, valtamerilaivoilla seikkailu ja liittolaissuhteet.
JUKKA O. KAUPPINEN
MBnet-tiedostot:S2 pelattava demo s2demo.arj > s2demo.a05,
22 MtS2 pelattava saksankielinen pieni demo, siedler2.zip, 3600 ktSettlers pelattava
demo settlers.zip, 1340 ktSettlers FAQ settfaq.Iha, 12 kt
Blue Byte
Lyhyesti:Pikku-ukkoja ihastuttavassa valtakunnanrakentelussa.
Laitevaatimus: 486/66, 8 Mt, 30 Mt kiintolevy, SVGA, DOS, 2xCD Testattu: 486/80,16 Mt, SVGA, DOS/Win95, 2xCD, PAS16
Saatavissa: CDROM
Grafiikka: 94
Äänet: 92
Pelattavuus: 95
Vetovoima: 97
96 / 100 pistettä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti