Sanoivat että Tankfestissä on kivaa. Ajattelin, että se olisi hauska kokea. Mitäs sitten sattuikaan? |
Ole varovainen toiveidesi suhteen. Joskus ne toteutuvat. Heitin joskus
2015-2016 talvella Wargaming.net-yhtiön jampoille vitsin, että kun he kerran
ovat Bovingtonin The Tank Museum -panssarimuseon yhteistyökumppani ja kesäisen
Tankfest-tankkifestarin pääsponsori, niin lähettäkääs ihmeessä minut sinne
kuvaamaan meininkejä. Tiesin tapahtuman maineen ja museolla olin kerran käynyt,
joten mikäs voisi olla sen hienompaa...
Tankfest-matkareportaasissa JOK kertoo juhannuksen 2016
panssariretkestä Britanniaan. Tämä ei ollut ihan tavanomainen pressireissu,
joten reissurapparikin on astetta epävirallisempi. Rapparia ja valtaosaa näistä
kuvista ei ole julkaistu missään aikaisemmin, joskin matkalta tehtyjä juttuja
on julkaistu eri medioissa.
Ja hehän lähettivät. Eräänä päivänä tuli vain viesti, että lähdetkö
festeille? Siinähän olin naama soikeana, etenkin sen jälkeen kun huomasin että
tämähän menee juhannuksen päälle. Meillä on kaveriporukoiden kanssa
perinteisesti isot juhannusjuhlat, mutta nyt ne jäivät kerralla kakkoseksi, kun
kohdalle tuli tällainen "kerran elämässä" -henkinen mahdollisuus.
Miksi Tankfest sitten kiinnosti niin kovasti? No, jestas. Panssarivaunuja. Paljon. Ajelemassa isolla areenalla. Pör & rän. Paljon ääntä ja meteliä. Paljon juttumahdollisuuksia. Tankfestin kaltaisesta tapahtumasta saisi varmasti paljon kuva- ja videoaineistoa, jota voisi käyttää jutuntekoon eri medioihin. Eihän Wargaming ihan silkasta ystävällisyydestään ketään reissuun lähetä, mutta erikoisesti tälle keikalle ei ollut mitään etukäteen sovittua plääniä, ei haastatteluja, ei tapaamisia. Vain kaksi päivää panssaribileitä. Jutunteko ja tapahtuman dokumentointi jätettiin täysin vapaasti minun niskoilleni. Moinen vapaus tuntui sekä ilahduttavalta että vähän ahdistavalta. Mitähän ihmettä sieltä mahtaisi sitten tallentua filmille...
Tankkibileet on eribileet
Miksi Tankfest sitten kiinnosti niin kovasti? No, jestas. Panssarivaunuja. Paljon. Ajelemassa isolla areenalla. Pör & rän. Paljon ääntä ja meteliä. Paljon juttumahdollisuuksia. Tankfestin kaltaisesta tapahtumasta saisi varmasti paljon kuva- ja videoaineistoa, jota voisi käyttää jutuntekoon eri medioihin. Eihän Wargaming ihan silkasta ystävällisyydestään ketään reissuun lähetä, mutta erikoisesti tälle keikalle ei ollut mitään etukäteen sovittua plääniä, ei haastatteluja, ei tapaamisia. Vain kaksi päivää panssaribileitä. Jutunteko ja tapahtuman dokumentointi jätettiin täysin vapaasti minun niskoilleni. Moinen vapaus tuntui sekä ilahduttavalta että vähän ahdistavalta. Mitähän ihmettä sieltä mahtaisi sitten tallentua filmille...
Pieni matkalaukku ja iso reppu, näillä piti pärjätä. |
No, eipä siinä. Reissuunlähtöä edelsi kova pähkäily, jotta millä
kalustolla ja vaatetuksella sinne oikein lähtisi. Pelkkään menomatkaan kuuluu
kaksi lentoa, kaksi junaa ja metro, mukaan pitäisi lastata sopiva määrä kuvauskalustoa
ja mahdollisimman vähän mutta mahdollisimman sääkestävät vaatteet. Vaikeinta
oli päättää kengistä. Lopulta pakkasin matkalaukkuun festarimaiharini ja reppuun kevyen
kuvauskaluston, tarkoituksena kuvata sekä stillit että videot mikrofonilla
varustetulla järkkärillä. Mukaan vain bipodi, videokuvaus olkoon sekundääristä.
Mahdutin kuvauskamat kamerareppuun ja kaiken muun hyvään, vedettävään
matkalaukkuun.
Lauma Gumbyjä oli myös matkalla Bournemouthiin polttareita viettämään. |
Ei jestas mä niin nauroin näillä vanhoille mainoksille. Ei hyvää päivää. |
Ja sitten matkaan. Aamukuuden koneella taivaalle, vaihto ja
laskeutuminen Lontooseen noin yhdeksältä paikallista aikaa. Silmät olivat ehkä
hieman sumuiset, mutta juna Lontoon keskustaan ja siirtyminen Waterloon
asemalle kahdella eri metrolla sujui silti sievästi. Olin Waterloossa jo ennen
aikataulujeni suunnittelemaa aikaa, minkä jälkeen meni kotva ja toinenkin kun
yritin selvittää, että mitkäs junat näistä nyt menevätkään Bournemouthiin,
Bovingtonin museon "lähietäisyydellä" sijaitsevaan suurempaan
kaupunkiin. Olihan minä juna-aikoja etukäteen selvitellyt, mutta kun niitä
tiirasi valtavalta aikataululta, niin homma ei enää ollutkaan kovin selvää.
Hetken kuluttua hoksasin reittien pääteasemia ja linjakarttoja pähkäilemällä
mitkä menevät oikeaan suuntaan ja totesin, että näitähän menee ihan koko ajan.
Seuraava 10 minuutin kuluttua! Nälkä kuitenkin voitti ja aseman Burger King
kutsui ruokaisalla olemuksellaan. Edellinen namsku kun oli lopsittu Tampereen
lentokentällä.
Ja sitten junaan, kohti syvää Britannian etelää. Bournemouth oli ja on
kuuluisa lomakaupunki, jonka asukasmäärä moninkertaistuu kesän ja kauniiden
päivien myötä. Kaupunki kasvoi viktoriaanisena aikana keski- ja yläluokan
lomakohteeksi, yhdeksi niistä monista peribrittiläisistä rantakohteista, joiden
hiekkarannat ovat täynnä sympaattisia pikku uimakoppeja.
Matka sujahti nopeasti ja Britannian rautateille täytyi antaa ihan
kiitosta. Ainakin tämä pätkä meni ajallaan ja luistavasti, toisin kuin Knalli
& Sateenvarjon jaksoista voisi päätellä. Asemalta taksilla hotellille,
kamat lattialle ja pää tyynyyn - nyt pikku päikkärit ennen kuin lähden tutkimaan
paikallisia maisemia. Päiväähän oli vielä rutkasti jäljellä, sillä matka oli
sujunut odottamattoman nopeasti ja helposti. Tännehän olisi tosi iisiä tulla
ihan omia aikojaankin.
Bourneumouthin kuuluisaksi väitetyt kalliot ja rannat. |
Helppoa matkantekoa
Saapumisen helppous tosiaan yllätti. Täältä oli puolen tunnin tms
taksi/junamatka Bovingtoniin, ja taksimatkan hinta museolle oli tasaisen 50
puntaa. Lento-, metro- ja junayhteydet lähialueelle olivat todella luistavat,
ja voisinkin suositella kahta metodia tankkimuseolle vierailemiseen:
1: Lentäen Lontooseen ja junalla Bournemouthiin. Viehättävä, värikäs
ja paljon tapahtumia pursuava kaupunki on oivallinen tukikohta olla ja
lomailla. Täältä on lyhyt hyppäys Bovingtoniin sekä junalla että taksilla.
Junalla pääsee puolen tunnin-tunnin kävelymatkan päähän museosta, mutta
Bovingtonin asemalla päivystävät taksit heittävät vieraat perille muutamalla
punnalla. Takaisin on tultava junalla, sillä paikalliset taksit eivät
lämmenneet lainkaan Bournemouthiin saakka menemiseen. Bournemouthissa,
Bovingtonissa tai muissa alueen majapaikoissa asustaessa museolla käymiseen voi
varata maksimaalisen ajan, ja samalla voit tutustua Etelä-Englannin muihinkin
kohteisiin.
2: Bunkkaa Lontoossa, mieluusti suhteellisen lähellä Waterloon asemaa.
Waterloosta pääsee junalla suoraan Bovingtonin vieressä olevalle Woolin asemalle
ja takaisin. Matka Waterloo-Wool kestää tunnin, vajaan pari, joten jos
Lontoossa metroiluun ei haaskaudu älyttömästi aikaa, niin sieltä voi lähteä
liikkeelle ihan siedettävään aikaan ja museolle ehtii hyvin sen
avautumisaikaan/pian sen jälkeen. Takaisinkaan ei tarvitse lähteä kesken
kaiken. Mutta koko päivän reissu se on ja takaisin Lontooseen ehtii vasta
illasta.
Alleviivaus: Bovingtoniin pääsee siis suoraan junalla. Todella
kätevää, nopeaa eikä älyttömän kallistakaan, riippuen millaisen lipun ostaa.
Paluujunat Tankfestistä olivat suhteellisen täysiä, mutta eivät liian - ketään
ei jätetty laiturille ja ainakin minä mahduin molempina päivinä
istumaankin. Olin siis todella
positiivisen yllättynyt siitä miten hyvin homma toimi.
Lomakaupunki oli täynnä kiinnostavaa toimintaa
Mutta takaisin tarinaan. Pienten päikkäreiden jälkeen olo oli
suorastaan voittoisa, joten oli aika kaivaa esiin raskaat aseet. Läppäri oli
latautunut torkkujen aikana, joten se mukaan olkalaukkuun. GPS esiin ja
päälle. Geokätkö-muistiinpanot esiin ja
ulos. Wanhana geocacheajana näet olin tallentanut GPS-laitteeseen kätköjä
mahdollisten kulkureittieni varrelta, joten eipä muuta kuin reippailemaan.
Siinäpä tulivat tutuiksi ensimmäiseksi Bournemouthin upeat rantakalliot, joiden
varrelta löytyi useampikin kätkö. Mikä hienointa, Britannia toivotti minut
tervetulleeksi vanhan mäntämoottori-harjoituskoneen ohilennolla. Oli muuten
upeaa. Samalla paikkaa lennetään kesäisin paikallinen lentonäytös, mikä olisi
taatusti näkemisen arvoinen. Koneet lentävät meren päällä, katsojat ovat
huikeiden kallioiden päällä ja rannoilla. Osaa koneista katsotaan alaspäin.
Ehkä tämänkin ehtisi vielä joskus kokemaan.
Rantaretkeillessä tutustuin myös tarkemmin paikalliseen
rantamökkikulttuuriin, mikä vaikutti suorastaan somalta. Pikku pukukopit kun
tuntuvat olevan vastine suomalaiselle kesämökkikulttuurille. Ihmiset ja perheet
omistavat pikkupikkumökkejään, osaa vuokrataan, jokunen oli myytävänäkin. Ja siinä
asukkailla on oma kymmenen neliömetrin pala kesäistä paratiisiaan. Vaikka kopit
ovat perusolemukseltaan hyvin samankaltaisia, on niitä laitettu ja varusteltu
eri tavoin. Osaa käytetään laajemminkin pitkin vuotta, osaa vain hyvillä
kesäkeleillä.
Vastaan tuli myös ensin vähän säälittävä pikku hupitalo, joka oli
pääosin suljettu - mutta yksi pikkuinen kolikkopelihalli oli sentään vähäsen
auki. Ei mitään kivoja pelejä kylläkään. Jatkoin matkaa, tutustuin merelle
puikottavaan laituriin (pier) viihderakennelmineen ja sen historiaan. Taas oppi
paljon brittien muinaisista kesänviettotavoista ja kulttuurista. Mutta
parastahan oli, kun sopivaa kalja- ja ruokapaikkaa etsiskellessäni laiturin
päässä olevasta rakennuksesta löytyikin oikein kunnon videopelihalli.
Suuri sali täynnä raha- ja kolikkopelejä, myös vähän uudemmastakin
päästä. Tungin monet kolikot Nascar-autoiluun, josta en edes tiennyt tehdyn
arcade-versiota, ja ihailin teinien iloista parveilua kuuden vierekkäisen Mario
Kart -arcaden kimpussa. Voi veljet!
Loppuiltaan mahtui sitten mukava terassi, jolle paistoi sekä aurinko
että WiFi ja olutkin oli kylmää. Kirjoittelin läppärillä lehtijuttuja, luin
paikallisia sanomalehtiä, sain kauhean sätkyn huomatessani että paikallinen
lentonäytös on kahden viikon päästä ja totesin, että tänne olisi tosi kiva
tulla lomalle, sillä kaikenlaista kulttuurillista tapahtumaa näyttää olevan
tosi paljon.
Sanomalehtien lukeminenkin oli hyvin kiintoisaa, sillä Britannia oli
äänestänyt Euroopan Unionin jäsenyydestään juuri edellispäivänä. Monet lehdet
sekä ihmiset olivat hyvin järkkyneitä Brexitistä, Britannian erosta EU:sta,
eivätkä monetkaan tuntuneet olevan perillä siitä mitä se ylipäätään tarkoittaa.
Kansa oli jonkinasteisessa shokkitilassa, mikä näkyi ja kuului.
What is this madness? Inkivääriolut... viiniä? |
Vähän parempaa katuruokaa. |
Paluumatkalla hotellille geokätkömutkien kautta löysin vielä myös
paikallisen ruokafestivaalin, joka oli levittäytynyt pitkin poikin vanhempaa
keskustaa ja niin sanottua "homokolmiota", josta bongasin monen monta
hauskannäköistä homopaikkaa, -yökerhoa, -kahvilaa ja -sexshoppia. Kotiinpäin
menikin sateenkaarikavereille viestiä, että täällähän olisi teille vaikka mitä.
Ruokafestareilta tarttui mukaan vähän evästä ja namia, ja kun löytyi vielä
ruokakauppakin, niin johan kelpasi hipsiä kohti kotipetiä. Matkan varrelta
vielä geokätkö tai kaksi, sitten vain suihkua ja iltapalaa/kaljaa hotellilla.
Pitkä päivä taittui syväksi uneksi ja aamuvarhain soivaksi herätyskelloksi.
Tankfest kutsuu!
Pieni präntti:
The Tank Museum:
brittiläinen panssarimuseo sai alkunsa vuonna 1916 Bovingtonissa sijaitsevan
Bovington Camp -sotilastukikohdan osana. Tänään se on upea ja laaja
sotilashistoriallinen museo. Wargaming.Net sponsoroi museota mittavasti ja
vastaavasti voi hyödyntää museon kirjastoja, arkistoja, henkilökuntaa ja
tietenkin tutkia sen panssari- ja muuta kalustoa mielin määrin. The Tank
Museumiin pääsee kätevästi Lontoosta Waterloon asemasta lähtevällä suoralla
junayhteydellä Woolin asemalle. http://www.tankmuseum.org/
Wargaming.Net
sponsoroi matkan. http://eu.wargaming.net/
In English
Wargaming.Net sponsored a trip to The Tank Museum, UK, to participate in the amazing Tankfest festival. While there has been plenty of articles, photos and videos from the trip previously, this is a personal story of the trip and event. This first part covers the event generally, tells how you can get to Tankfest the easy way and tells a bit of the adventures in the lovely city of Bournemouth.
Teksti ja kuvat: Jukka O. Kauppinen
Lue myös osa II: (tulossa)
Lue myös osa III: (tulossa)
Lue myös osa IV: (tulossa)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti