MikroBitti 4/1993. |
Juttu julkaistu alkujaan: MikroBitti 4/1993
Aars, Denmark - Crystal - Silents -
Anarchy demoparty
Teksti: Jukka O. Kauppinen
27-29 päivä joulukuuta keräsi Tanskaan Aarsin kaupunkiin
suurimman määrän tietokoneryhmäläisiä mitä konsanaan on samassa paikassa nähty.
Tällöin nimittäin kolme tunnettua Amiga-käyttäjäryhmää, Anarchy - Silents -
Crystal - järjestivät The Party 1992 - Part II, The Final-kokoontumisen joka
keräsi väkeä pitkin Eurooppaa tapaamaan toisiaan.
Vuosien mittaan Tanskalaiset scene-ryhmien kokoontumiset,
partyt, ovat muotoutuneet mittavimmiksi kokoontumisiksi mitä scenekulttuurissa
tunnetaan. Hollannissa Venlossa eli vielä jokunen vuosi sitten säännöllinen
kuukausittainen tapaaminen, mutta
sittemmin tämä tapahtuma on kuivunut kokoon. Sitä vastoin Tanskalainen
partykulttuuri on voimistunut vuosi vuodelta maailman suurimpana partynä,
yleiseurooppalaisena tietokonekäyttäjien kokoontumisena.
Ennätysmäärä osallistujia
Joulukuun party oli mittasuhteiltaan ylivoimaisesti suurin
mitä Tanskanmaalla on kuunaan nähty. Tapahtuman suosio yllätti jopa
järjestäjätkin täysin, sillä he olivat varautuneet "vain" noin
puolentoista tuhannen vieraan saapumiseen. Paikalle ilmestyikin arviolta 2500
ihmistä, mikä ylikuormitti tapahtumapaikan, Aarsin messukeskuksen, pahan
kerran.
Vertailun vuoksi mainittakoon että normaali Suomalainen
party vetää 200-250 henkilöä (Byterapers Party III, Gathering'91, Society
Party), ja ennätys on n. 800 vierasta Assembly'92:ssa. Muun muassa yöpymistila,
suuri 1000-2000 neliömetrin halli (3), oli pahimmillaan täpötäynnä, vapaata
tilaa lattialta ei löytynyt eikä paloturvallisuusmääräysten vuoksi nukkumista
muissa kahdessa hallissa voitu sallia.
Samaten WC:t olivat enimmäkseen jatkuvan jonotuksen takana,
naisten vessoja lukuunottamatta, ja suihkuun pääseminen vaati vakaita hermoja
ja yrittämisen halua. Ylikansoittumisesta huolimatta järjestäjät onnistuivat
venymään kiitettävällä tavalla uuteen tilanteeseen, eikä suurempia ongelmia
kehittynyt heidän ympärivuorokautisen uurastuksensa ansiosta.
Tilaa kaikille kuitenkin riitti, olihan käytettävissä olevaa
pinta-alaa 6500 neliömetriä jaettuna kolmeen halliin, joista 1 ja 2 olivat
normaalikäytössä ja 3 nukkumatilaksi varattuna. Paikalle valuneesta tietokonekansasta
ylivoimainen enemmistö oli Amigisteja, virallisen listan mukaan 68,12%. C-64 ja
PC- käyttäjiä oli jotakuinkin yhtä paljon. Suuri osa oli tuonut myöskin
koneensa mukanaan, ja niinpä ihmisäänien kakofinoaan toi lisäyksensä jatkuva
satojen tietokoneiden meteli.
Oppia Meegoshille
Partyn tekniset valmistelut olivat harvinaisen kehittyneellä
tasolla, etenkin kotosuomen vastaaviin verrattuna. Demo-, musiikki- ja
grafiikkakilpailut Amigalla, C-64:llä ja PC:llä heijastettiin videotykillä 300
X 250 cm kankaalle, jolta kilpailuja pystyttiin seuraamaan kaukaakin.
Kuvanlaatukin oli erinomainen, joskin välillä videotykillä ilmeni lieviä
tahdistusvaikeuksia etenkin C-64:n ruudunpäivitystahtiin. Äänentoistosta
huolehti erikseen palkattu firma, joka oli tuonut paikalle erittäin tehokkaat
hifi-järjestelmät - niinpä musiikki soikin lujaa ja kuuluvasti. Elokuvien
ystäviä varten oli järjestetty oma lazerdisc-huone, jonka varustukseen kuului
Dolby Pro Logic surround stereoääni ja laserelokuvia. Etenkin Star Wars-trilogia
keräsi kansaa, mutta eräässä vaiheessa huone jouduttiin ottamaan yöpymistilaksi
jolloin videoiden katselu keskeytyi.
Paikalta löytyi myös kafeteria, josta pystyi muonittamaan
itsensä kalliisti. Toinen kioskintapainen löytyi päähallista, ollen auki
ympärivuorokautisesti. Kolmas rahanhukka oli paikallisen tietokoneliikkeen
sivupiste, jossa pystyi ostamaan vaikkapa Amiga 600:n, modeemin, levyjä ja
muita tarvekaluja. Kaikkein vaikuttavin järjestely oli kuitenkin party-TV.
Paikalla oli pienimuotoinen tv-asema, joka lähetti ohjelmaa neljällä kanavalla
ympäri partypaikkaa. Täten millä tahansa TV-vastaanottimella pystyi seuraamaan
kahta elokuvakanavaa, radioasemaa ja tärkeimmiten infokanavaa.
Yleisimmin seurattu kanava oli luonnollisesti infokanava,
sillä sitä käytettiin muun muassa kaikkien kilpailujen lähettämiseen. Täten
niitä seuratakseen ei tarvinnut ahtautua yleisömassan joukkoon, vaan
kilpailujen seuraaminen onnistui missä tahansa. Kilpailujen välillä
infokanavalla lähtetettiin partyinformaatiota, aikatauluja, mainoksia.
Infokanavan sydämenä toimi Amiga 3000-tietokone varustettuna Scala
Multimedia-ohjelmistolla. Valitettavasti kuvan laatu ei yleisesti ottaen ollut
järin tasokas, ilmeisesti tietokoneet aiheuttivat niin raskaan häiriömetsän
ettei edellisvuotista parempikaan lähetin auttanut.
Kilpailuja yötä päivää
Partyn huippukohta oli luonnollisesti kilpailujen alkaminen.
Konekohtaisesti eri sarjoja riitti, Amigalla pidettiin demo-, intro-, grafiikka
ja musiikkikilpa, C-64:llä demo-, grafiikka- ja musiikkikilpailu ja PC:llä
pelkkä demokilpailu. Amiga-kilpailut olivat pääsarjana, eivätkä palkinnotkaan
olleet tyhjästä repäistyjä. Amiga-demokilvan voittaja keräsi 2500 dollarin
potin, toiseksi tullut 1500 dollaria jne, viidenneksi sijoittuneen saadessa 250
dollaria. Grafiikka-, musiikki- ja introkilpailuissa ansioituneet artistit
voittivat 400 dollaria pääpalkinnot. Täten voittosijoille pyrkimiseen löytyi
myös kaupallisia tavoitteita, puhtaan harrastamisen lisäksi.
Kilpailut olivat erittäin vaikuttavia katsojan näkökulmasta.
Suuri kangas ja korkealuokkainen äänentoisto tekivät tehtävänsä, joskin osa
kilpailevista tuotoksista olisi voitu jättää julkaisematta. Kovin moni tuskin
jaksoi katsoa kaikkia kilpailuja läpi, sillä ne jatkuivat varhisillasta läpi yön
aamuun saakka. Niinpä suurin osa ihmisistä katsoikin vain osan kilpailuista.
Osa kilpailevista tuotoksista oli todella upeasti kasattuja.
Amigan demokilvassa suurin osa otoksista oli tyypillistä tavaraa, jopa
suorastaan roskaakin, mutta muutamat tuotokset räjäyttivät katsojien tajuntaa.
Etenkin voittajademo, Norjalaisten Spaceballsien ravedemo joka yhdisti rankan
teknomusiikin ja loistavan visuaalisen efektimyrskyn kauniisti animoituihin
tanssijoihin, oli jotain ennennäkemätöntä ja voittikin ylivoimaisella
pistemäärällä.
Amigan musiikkikilpa oli hyvin massiivinen, kahdessa
mielessä. Ensinnäkin osallistuvia kappaleita oli yli 250, joten järjestäjät
joutuivat karsimaan rankalla kädellä mitkä soitetaan. Toisekseen kappaleet
olivat suurimmaksi osaksi efektijumputusta, ilman järkeä tai melodiaa. Tässä
suhteessa C-64:n musiikit olivat huomattavasti parempia, sillä kappaleissa oli
ideaa ja niiden tekoon oli käytetty huomattavasti enemmän työtä kuin Amigan
kappaleisiin.
PC-demot taasen tuottivat enimmäkseen pettymyksiä. Suurin
osa niistä oli lähinnä Amiga-vuonna-1988-1990 tavaraa, ja vaikka niitä
pyöritettiin 486-koneella oli niiden näyttävyydessä ja nopeudessa toivomisen
varaa, lukuunottamatta muutamia poikkeuksia.
Vaikuttavimmaksi osoittautuivat kuitenkin C-64:n tuotokset.
Niissä käytetty mielikuvitus ja tekninen loistavuus ylittivät kaikki odotukset.
Parhaimmillaan C-64-demot jopa pyörittelivät nopeampia vektoriefektejä kuin
mitä Amiga- ja PC-demoissa nähtiin. Muissakin suhteissa 1:n MHz:n koneella
näkyi kauniimpaakin jälkeä kuin suuremmissa kilpailijoissaan. Eipä ihme että
C-64-kilpojen aikana kuultiinkiin spontaaneimmat ja raisuimmat
suosionosoitukset, kun vanhasta sotaratsusta revittiin irti aina vain enemmän.
Kilpailujen lisäksi varsinaista ohjelmaa ei ollut. Tunnetut tanskalaiset Amiga-muusikot Kyd ja Balle järjestivät monipuolisen
tekno-konsertin, esittäen mm. omia videoitaan. Esitys aiheutti vipinää myös
paikalliselle palokunnalle, kun savukoneet laukaisivat palohälyttimet.
Yleensä ottaen paikalle tulleet viettivät aikaa toistensa
seurassa, etsien vanhoja tuttaviaan ja tutustuen uusiin ihmisiin.
Kansainvälinen vuorovaikutus oli vahvaa, ja todistukset siitä että
tietokonenuoriso on kaikkein kansainvälisintä joukkoa saivat jälleen kerran
vahvistuksensa.
Suomi-pojat maailmalla
Suomalaisedustuskin oli poikkeuksellisen vahva.
Helsinkiläisten John Kovaleffin ja Samuli Syvähuokon (Meegosh/Rebels ja
Gore/Future Crew) järjestämällä bussimatkalla saapui kahden bussillisen verran
Amiga- ja PC-käyttäjiä paikalle. Kilvoissa suomalaiset pärjäsivätkin suht.
hyvin, Amigan demokilpailussa suomalainen Virtual Dreams (Fairlight) sijoittui
kuudennelle sijalle demollaan Absolute Inebriation, ja Dean (Cyberiad) päätyi
sijalle yhdeksän Amigan musiikkikilpailussa. Parhaiten sijoittui Future Crew
demollaan Panic, joka päätyi toiselle sijalle.
Kaikkiaan The Party II oli erinomaisesti onnistunut
tapahtuma, käytännössä vain PC:n demokilpailu epäonnistui sillä PC:n
äänestysjärjestelmä ei toiminut ja tulosten päättäminen päätyi yhden henkilön
harteille, joka ei edes tiennyt olevansa virallinen tulosfoorumi.
Mikäli paikalla ei viihtynyt vika oli vain omassa itsessään,
sillä järjestelyt olivat ensiluokkaiset ja pienistä hankaluuksista huolimatta
tapahtuma toimi hyvin. Kiinnostavia ihmisiä ja hyviä demoja riitti, ja mukana
olleet Suomalaiset partyjärjestäjät saivat hyviä oppeja omia tapahtumiaan
varten. Ehkäpä Assembly'93:ssa Kauniaissa tulemme näkemään Aarsin vaikutuksia.
Osallistujien koneet:
A500 (+) 1190
54.12%
A600 21 0.95%
A1000 6 0.27%
A2000 206 9.37%
A3000 42 1.91%
A4000 28 1.27%
CDTV 5 0.23%
C64 182 8.28%
PC 229 10.41%
OTHER/NONE 290
13.19%
TOTAL 2199
100.00%
Osallistujien kansallisuudet:
DENMARK 812
GREAT BRITAIN 16
FRANCE 82
GERMANY 465
SWEDEN 418
NORWAY 158
FINLAND 69
HOLLAND 52
AUSTRIA 7
OTHER 126
TOTAL 2199
PLUS pummilla sisäänmenneet sekä ilmaislippuiset: noin 2500 hlö
Tulokset
Amiga Demo
1
Spaceballs.....................585
2
Anarchy........................354
3
TRSI...........................182
Amiga Music
1 Substance II The
tune / Moby/DRD....250
2 Hi-Tension / Gurra
& Alf/Virtual....188
3 Desessart Nicolas /
Doh/Delight.....142
Amiga Intro
1 Melon
Dezign..........213
2
Shining/Tizzy.........121
3
Silents................90
PC Demo
1 Witan: Facts of Life
2 Future Crew: Panic
3 Sonic PC: Delusion
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti