Läpipeluuohjeita ja vinkkejä Guru Magazine 1/1992 -lehdestä: Advanced Dungeons & Dragons Heroes of the Lance ja Hillsfar sekä Shadow of the Beast. Tuuppasin kaikki numeron jeesijutut samaan koosteeseen, kun eipä näitä kukaan enää erikseen tarvitse. :)
Guru Magazine oli vuonna 1992 viiden numeron ajan ilmestynyt suomalainen Amiga-diskettilehti. Jokainen lehti koostui ainakin 2-3 disketistä: toisella oli varsinainen lehti, extra-levykkeellä oli ohjelmia ja muita herkkuja. Kirjoitin lehteen runsaasti artikkeleja, uutisia ja arvosteluja. Vaikka tittelini oli pelitoimittaja, niin en ollut mukana lehden julkaisutoiminnassa tai taloustoiminnassa. Julkaisen blogissa omia Guru-artikkeleitani, koska eipä niitä aikoinaan kovinkaan moni nähnyt. Lehden levikki jäi luultavasti muutamiin satoihin + piraattikopiot.
Lisätietoja: https://byterapers.scene.org/gurumagazine/
Jukka O. Kauppinen
Pikkuinfoa Heroes of the Lanceen
Lopullisena tavoitteenahan on päästä lohikäärmeiden pesään, ja paikkaan johtaa kaksi reittiä:
Ensimmäinen vie suoraan alaspäin tasojen 1,2 ja 3 poikki, ja saapuu lohikäärmeiden etuovelle. Tällä reitillä ryhmäsi tapaa suurimman osan hirviöistä, jotka suojelevat lohikäärmeitä. Ryhmän täytyy lisäksi ylittää ylimääräinen kuilu, jota suojelevat maagiset tulipallerot.
Toinen reitti taasen saattaa pelaajat viiden kuoleman kuilun (pit of death) luo, jotka heidän on ylitettävä. Jos ryhmän onnistuu hyppiä kaikkien yli, he löytävät kourun joka vie viemäreihin ja lohhareiden takaovelle. Ryhmä voi löytää runsaasti aarteita matkan varrelta, ja samaten runsaasti kokemuspisteitä.
Hahmoistasi:
Carmon Majere: hän on vahvin hahmosi, ja tekee taistelussa eniten vahinkoa. Hänen aseensa voi nuijia viholliset matalaksi yhdellä iskulla, mutta taikuutta ei löydy muruakaan.
Riverwind: toiseksi vahvin. Hän kestää erittäin paljon vahinkoa, ja omaa taika-aseita. Hänellä on myöskin jousipyssy, joka mahdollistaa hirviöiden ampusen matkan päästä. Ryhmän paras hyppääjä.
Sturm: kestää paljon tuskaa. Jos häneen osuu, hän ei pitä taukoa kuten muut hahmot.
Tanis: ryhmän johtaja. Hyvä taistelija, hyvät elinpojot. Toiseksi paras hyppijä.
Fireforge: koska Flint on kääpiö, hirviöiden nuolet ja taiat yleensä viheltävät hänen ohitseen. Aseena hänellä on heittokirves, joka voi tappaa vihollisen yhdellä osumalla.
Burrfoot: kantaan maagista linkoa, joka voi olla tappata. Sijoitettuna ryhmän kärkeen hän voi löytää ja purkaa useita ansoja.
Goldmoon: hän on ainoa joka voi herättää ryhmän jäseniä takaisin henkiin, joten hänet tulisikin pitää ryhmän takana. Hän voi taikoa kolme tärkeää taikaa: Raise Dead, Deflect Dragon's Breach ja Cure Light Wounds. Tulet tarvitsemaan Goldmoonia Khisanthia tappamiseen - heitä hänen sauvansa lohikäärmeeseen, jolloin sen pitäisi kuolla.
Jukka O. Kauppinen
Apua Hillsfariin
SSI:n vanhahko roolipelin tapainen yritys, Hillsfar ei aivan vakuuttanut kansaa aikanaan. Tuote oli monessa suhteessa keskeneräisen tuntuinen, ja ilmeisesti pyrkikin ainoastaan keräämään uusia, aiemmin arcade-peleihin keskittyneitä potentiaalisia ostajia AD&D-sarjan pariin.
Jälki oli mitä oli, vakiintuneisiin AD&D-pelaajiin se ei purrut, ja jälki oli varsin keskeneräistä ja alkeellista action- pelaajille. Kuitenkin, monet ovat pelanneet sitä AD&D:n vuoksi, joten heille ja muillekin hieman vinkkejä peliin.
Hevosratsastus:
Tärkein vinkki ratsastamiseen on, että etsi ROD OF BLASTING, jolla saat pajautettua esteet tieltäsi. Matkaaminen on tällöin aika lailla turvallisempaa ja helpompaa.
Etsiminen:
Suurimmat ongelmasi sokkeloissa liikkumisessa ovat kello ja vartijat. Etsimistä varten etsi "knock ring", jonka avulla ovet ja lukot aukeavat helposti. "Chime of opening" löytyy Wizard's Labyrinthistä, salaisesta huoneesta. Kyseisen esineen löydät kuudennesta arkusta.
Pelistä löytyy kahdeksan salahuonetta, jotka löytyvät seuraavista paikoista. 1- Mages' Tower 2- Haunted Mansion 3- Castle 4- Temple of Tempus 5- Rogue's Guild 6- Fighter's Guild 7- Mages' Guild 8- Wizard Labyrinth. Etsiessäsi salahuoneita aloita yläreunasta, ja töni kaikkia seiniä.
Areena:
Astuessasi areenalle kannattaa tietää muutamia asioita. Tärkeintä on olla täysin kunnossa, jolloin pysyt pidempään hengissä. Kuljeta aina mukanasi healing potioneja, koska voit juoda niitä taistelukierrosten välillä. Paras hetki hyökätä vastustajasi kimppuun on kun hän on hyökkäämäisillään. Yritä hyökätä samasta suunnasta kuin vastustajasi, jos onnistut tainnuttamaan hänet saat toisen hyökkäyksen.
Tanna's Place:
Valittaessa hahmoa koeta ottaa korkean näppäryyden ja vahvuuden omaava. Näppärän hahmon tähtäin ei heilu niin paljoa kuin kömpelömmän, ja kovan kunnon omaava voi ampua nopeammin. Ammuskin liihottaa nopsemmin.
Linko on aseista hitain, ja huono valinta jos voit saada toisenkin aseen. Tikari on jo parempi, tuuli ei vaikuta siihen paljoakaan, ja on nopeampi käyttää. Tikkojen tulinopeus on suuri, mutta lentelevät tuulen mukana. Nuolet ovat nopeimpia, mutta vaativat ajoitusta ja kärsivät paljon tuulesta. "Wand" on parhain, tuuli ei vaikuta siihen lainkaan ja on nopein kaikista.
Voit kerätä lisäpisteitä ampulla ympäriinsä vilistäviä eläimiä. Hiirtä voi ampua kun se seisoo paikallaan (2500 pistettä). Lintuija voit ampua koska tahansa, mutta niihin on osuttava päähän tai ruumiiseen.
Eri maalitauluilla on niilläkin erilaiset pistearvot. Heiluva maali on arvokkain ollessaan heilahduksensa huipulla, ja halvimmillaan alhaalla. Pörivään maaliin voi osua vain kun se on sinuun päin.
Jukka O. Kauppinen
Kuinka selvität Shadow of the Beastin
1. Lataa peli
2. Aloitettuasi kulje vasemmalle ja mene puuhun, jota punaiset
nuolet osoittavat
3. Kulje oikealle ja laskeudu ensimmäisistä tikkaista
4. Vasemmalle ja ensimmäisistä tikkaista alas
5. Oikealle vihreiden hämähäkkimäisten petojen ohi, ja laskeudu
tikkaat
6. Vasemmalle, tikkaat alas ja vasemmalle sillan yli
7. Tikkaat alas ja oikealle purppuranväristen mötöjen ohi
8. Tikkaat alas ja laskeudu oikeanpuoleisista tikkaista
9. Laskeudu ensimmäisistä bambutikkasita, vasemmalle ja
ensimmäisistä bambutikkaista taas alas. Täältä vasemmalle.
10. Edelleen vasemmalle, purppuranväristen petojen ohi. Hyppää
kuilun yli, ja ota avain.
11. Hypää kuiluun, ja siellä oikealle. Kiipeä bambutikkaat aivan
ylös, ja jos et saanut avainta aiemmin käy yrittämässä
uudelleen.
12. Kiipeä molemmat bambutikkaat ylös, sitten nouse puutikapuut,
täältä vasemmalle ja seuraavasta alas.
13. Vasemmalle, ohi purppuraötyjen, ja saavut siivekkään patsaan
luo. Hakkaa palloa kunnes se räjähtää, ja sinulla on uusi ase.
14. Nyt oikealle niin kauas kuin pääset, ja astu transportteriin
(lintuhäkin näköinen). Astu pois, kiipeä puutikkaat ja oikealle.
Pelin pitäisi nyt ladata hiukkasen.
15. Törmäät suureen hirviöön, ammuskele kunnes se kuolee.
16. Oikealle, tapa vihreät möttöset. Sitten ylös ensimmäisiä
löytämiäsi tikkaita pitkin, ja löydät lisää vihreitä hirviöitä.
Ennemmin tai myöhemmin löydät vivun, jossa lukee "don't touch".
Käytä sitä. Kerran. Sitten tallusta oikealle, ja kiipeä
ensimmäiset löytämäsi tikkaat ylös.
17. Mene vasemmalle, hyppivien silmien ohi, kunnes löydät
avaimen. Palaa takaisin oikealle, ja laskeudu ensimmäiset
tikkaat alas. Oikealle, ja taas alas.
18. Oikealle, etanan ohi ja laskeudu tikkaat aivan alas. Täältä
vasemmalle punaisten lohikäärmeiden ohi, pomppivien Psygnosiksen
symbolien läpi ja tikkaat alas. Siellä oikealle.
19. Tikkaat alas, oikealle kaikkien vastaan tulevien pääkallojen
ja ampiaistenohi. Peli lataa taas hetken. Nyt tikkaat alas,
oikealle, alas, vasemmalle. Jatka samaan suuntaan kunnes saavut
tikkaille - alas vain. Taas vasemmalle, taas alas, vasemmalle,
kiipeä, vasemmalle, alas. Nyt seuraavat tikkaat ylös,
vasemmalle, alas, ylös, oikealle ja ota astia, joka antaa
sinulle "power punchin".
20. Vasemmalle ja laskeudu tikkaat alas asti. Oikealle
rakettimoottoreiden ali, jatka kunnes saavut ruuen punaisen
hirviön luo. Hakkaa sitä kunnes se kuolee. Sitten oikealle,
ovesta sisään ja kiipeä tikkaat. Peli lataa jälleen, ja olet
lähellä aloituspaikkaa. Oikealle, ja löytäessäsi patsaan hakkaa
sitä kunnes se herää henkiin. Sitten tapa se (julmaa?). Jatka
oikealle, linnan sisäänkäynnin ohi ja sieppaa hyppäämällä
soihtu. Sitten vasemmalle, linnaan.
21. Kiipeä ensimmäiset tikkaat. Täältä oikealle, ja vaihteeksi
alas tikkaita. Nyt oikealle, ja seuraavista tikkaista ylös. Nyt
vasemmalle, ja kävele reunan yli. Jatka vasemmalle tikarien ja
vihreiden hirviöiden ohi kunnes saavut umpikujaan. Kiipeä
tikkaat, ja peli lataa taas hetken. Kulje oikealle kunnes saavut
taas umpikujaan, ja ota esine maasta - nyt palaa vasemmalle
kunnes päädyt umpikujaan. Alas, oikealle, reunan yli,
vasemmalle, sillan yli ja hämähäkkien ali. Umpikujasta alas, ja
vasemmalle siltojen yli. Löydät aarrearkun, josta saat uuden
aseen. Takaisin oikealle, ja saavuttuasi salamoivan koneen
kyykisty ja ammu sitä. Tämän pitäisi sammuttaa se. Jatka
edelleen oikealle, ja tikaat ylös. Vasemalle ja reunan yli.
Jatka vasemmalle, tikkaat ylös, peli lataa, oikealle, alas
tikkaat, vasemmalle ohi lentävien torpedojen ja tikkaat alas.
Puolivälissä tikkaita peli latailee taas. Oikealle ja saavut
vihreän kolmipäisen lohikäärmeen luo. Mene mahdollisimman paljon
oikealle ja ammu sitä kunnes tuoni hänet korjaa. Sitten läpi
ovesta oikealle. Jahka peli lopettaa lataamisen, ja saat
avaruuspukusi, mene oikealle kunnes lattia katoaa. Vielä hiukan
samaan suuntaan ja tuhoa molemmat monsterin suut - siitä se
kuolee. Nyt oikealle oven läpi, ja putkahdat linnan ulkopuolelle
hautausmaalle. Kulje edelleen oikealle, ja hakkaa jättiläisen
varvasta kunnes hän kuolee. Siinäpä se - Shadow of the Beast
läpipelattuna.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti