Vuonna 2002 julkaistu juttuni Assembly-demopartystä ja sen kymmenvuotisesta historiasta 1992-2002. Juttu ilmestyi alkujaan eDome-pelisivustolla.
Muistakaa myös Suomen paras retropelilehti Retro Rewind: https://retrorewind.fi/
Ja se parempi peli- ja viihdesaitti V2.fi: https://www.v2.fi/
Vuonna 1992 koki suomalainen demoscene-harrastajien alakulttuuri pienen mutta pitkällä tähtäimellä merkittävän myllerryksen. Kauniaisissa järjestetty Assembly-demoparty keräsi pieneen kouluun yli 700 vierasta nautiskelemaan demojen täyttämästä viikonlopusta, mutta kukapa olisi uskonut millainen show siitä kasvoi vuosien mittaan. eDome vilkaisee nyt lyhyesti Assemblyjen historiaan kun suomalainen mikroilijakansa valmistautuu ensi torstaista sunnuntaihin kestävään voimanponnistukseensa. Tapahtumaan odotetaan saapuvaksi jälleen kerran reilusti yli 4000 vierailijaa paristakymmenestä eri maasta.
Demoscene? Mikä demoscene?
Alkujaan Assemblyt olivat looginen jatko
demoscene-harrastajien partyille. Bittejä toisensa perään latoneet kooderit,
graafikot, muusikot, swapperit sun muut - elikkä demovääntäjät - kokoontuivat
ulkomailta opitun mallin mukaan partyille, joilla ajan mittaan ryhdyttiin muun
muassa kilpailemaan demojen paremmuudella.
1987 lähtien järjestetyt suomalaiset partyt kasvoivat
hiljakseen koossa muutaman kymmenen henkilön kokoontumisista "vanhan
polven" partyjen huipennukseen, Byterapers/Scoopexin järjestämään
Gathering'91:een Parikkalassa. Paikalle saapui jonkin verran päälle parisen
sataa vierailijaa, mutta pääasiassa muutaman henkilön pyörittämän
partyorganisaation raskuus painoi jo päälle, ja järjestäjät ilmoittivat
lopettavansa partyjen järjestämisen. Oli siis jonkun muun vuoro tarttua
ohjaksiin järjestämään vuoden tärkein ja kookkain party.
Ja näin Assembly ilmestyi maan kamaralle. Vielä puhtaasti
demoparty, vain scenesedille suunnattu tapahtuma keräsi ennätysyleisön. Yli 700
vierasta oli mahtava yllätys sekä paikalla olijoille että järjestäjille.
Tapahtuman muistoista kumpuaa muun muassa visioita uskomattoman kaoottisesta
C-64 -demokisasta, jossa auditorioon ahtautui enemmän ihmisiä kuin pienessä
pitäjässä on väkeä. Tuuletus ei toiminut, hiki virtasi ja meteli kasvoi
päätähuumaavaksi tunnelman kohotessa demojen mittaan. Mutta hauskaa oli!
Tapahtuma oli kuitenkin sitkeästi kiinni demopartyjen
perinteissä. Ja näihinhän kuuluu muun muassa järjestelyjen pettäminen ja
inspiraatio. Ehkä huvittavin oli yritys luoda tietokonepohjainen
äänestyssysteemi, joka loppujen lopuksi osoittautui bugiseksi ja
toimimattomaksi. Viimeinen niitti bittiäänestyksen arkkuun oli kun eräs
äänestyskoneen valvoja syötti kymmeniä ääniä oman ryhmänsä demolle.
Pienistä häikistä huolimatta tapahtuma oli kokonaisuutena
huima menestys, ja suurin osa osallistujista sai kokemuksesta mahtavasti
kixxejä. Tosin ensimmäistä kertaa isoja
partyjä järjestäneet järjestäjät olivat täysin rikki. Veri kuitenkin veti
takaisin ja seuraavana vuonna Assembly veti Keravalle uskomattomat 1500
ihmistä. Samana vuonna myös PC alkoi nousta vakavissaan demoscenen
vakiokoneiden Amigan ja C-64:n rinnalle.
Demomenosta mainstreamiksi
Vuonna 1994 Assemblyn järjestäjät linjasivat tapahtumalle
uutta sisältöä, ja nostattivatkin päätöksellään melkomoisen porun. Assembly
siirrettiin kouluista jäähalliin, mainoksia oli lehdissä, demoväen sekaan
tuotiin ensi kertaa pelaajia oikein luvan kanssa, ja sponsoreitakin oli
paikalla näkyvästi. "Kaupallista paskaa"-syyttely oli kovaäänistä ja
kantavaa, mutta konsepti oli osoittanut toimivuutensa.
Ja ennen kaikkea - osanottajilla oli hauskaa. Tai ainakin
niillä jotka eivät keskittyneet valittamiseen, vaan heittäytyivät menoon
täysillä. Vierailijoiden määrä tuplaantui jälleen, ja viikonlopun jäljiltä
tapahtumassa oli käynyt yli 3300 ihmistä. Myös median huomio kiintyi
tapahtumaan aina CNN:n uutisryhmiä myöten.
Kiintoisinta oli kuitenkin demoscenen, aktiivisten ja
kehittyneiden tietokoneharrastajien alakulttuurin, murtautuminen näin suuren
yleisön tietoisuuteen. Demot alkoivat kiinnostaa tutkijoita ja niistä
kerrottiin lehtiartikkeleissa ja tv-ohjelmissa. Demontekijät eivät vieläkään
tosin saa rokkitähden vastaanottoa, mutta ainakin heidän tuotoksensa on jo
paljolti Assemblyn keräämän mediahuomion ansiosta noteerattu. Siinä sivussa ryhdyttiin demoille keksimään
luokitteluintoisten ulkopuolisten toimesta hienoja termejä, joista
vakiinnuttiin multimediataiteen kautta yksinkertaisempaan mediataide-termiin.
Sama linja jatkui seuraavinakin vuosina. Tapahtumapaikkana
oli useana vuonna Helsingin Messukeskus, mistä kaksi vuotta sitten siirryttiin
Hartwall Areenalle. Järjestäjät ovat kohdanneet niin hyviä kuin huonojakin
vuosia, mikä pahimmillaan on kumuloitunut hyvinkin ikäväksi huhumyllyksi ja
pahoiksi puheiksi. Assemblyn järjestäjäjoukko, Assembly Organizing, kuitenkin
selvisi kriisiajoistaankin, ja jatkoi ehkä maailman suurimman ja erikoisimman
pelaajia ja demoväkeä yhteen tuovan tapahtuman järjestämistä.
Assemblyt eivät tosin ole aivan kaikkien mieleen - mutta
kukapa pystyisi koskaan kaikkia miellyttämäänkään? Yli 4000 ihmistä kuitenkin
kokoontuu vuosittain saman katon alle, oli kyse sitten demoharrastajista,
pelaajista tai muuten vain paikalle uteliaina vaeltavista. Assemblyn jatkuva
suosio osoittaa, että tietokoneharrastaminen ei ole mitään epäsosiaalista yksin
nyhvertämistä - mikä itse harrastajat toki tietävät, mutta tämä tuntuu olevan
monille ulkopuolisille aina yhtä suuri yllätys - vaan laajamittakaavaista ja
kansainvälistä yhteistä touhuamista.
Mutta mitä sinne sitten mennään tekemään? Kaikkea
mahdollista mitä ikinä kavereiden kanssa suinkin keksitään. Paikalle saapuvat
yksittäiset harrastajat ja kaveriporukat, erilaiset yhteisöt kokoontuvat
saapuen paikalle kaikkialta Suomesta, jotkut irkkaavat, toiset pelaavat, jotkut
koodaavat ja tekevät demoja. Mikä ketäkin kiinnostaa - ja siinäpä Assemblyn
salaisuus. Bittiyhteisön festivaalit eivät välttämättä yhdistä kaikkia ja saa
heitä tuntemaan itseään veljiksi, mutta samanhenkisiä löytyy aina varmasti, ja
katsottavaa ja tekemistä riittää moneksi päiväksi.
Ei vain Assemblyä
Vaikka Assembly onkin muuttunut tämän tyyppisten tapahtumien
synonyymiksi on Suomessa vuosien mittaan kuitenkin järjestetty myös muita
tapahtumia. Pienet LAN-partyt ovat pelaajille pyhitettyjä keitaita, joissa
demot eivät meininkiä häiritse. Escape, Proxy, Juhla ja Abduction-partyt ovat
esimerkiksi puolestaan olleet demoväen pyhiinvaelluspaikkoja, joissa on
keskitytty rauhassa demoiluun ja muihin oheisharrasteisiin.
Teksti: Jukka O. Kauppinen
Kuva: Jone / Wikimedia Commons
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti