Juttu on julkaistu alkujaan PCpelaaja-lehden numerossa 2, vuonna 2005
PCpelaaja oli Pelaaja-lehteä julkaisevan H-Town Oy:n erityisesti
PC-pelureille suunnattu erikoislehti, päätoimittajanaan Miika Huttunen.
Artikkeli on uudelleenjulkaistu JOKin blogissa H-Townin luvalla.
Lisätietoja Pelaaja-lehdestä: https://pelaaja.fi/
Muistakaa myös Suomen paras retropelilehti Retro Rewind: https://retrorewind.fi/
Videopelien ammattilaispelaaminen on
Suomessa tuntematon ammattikunta. Team Astralis tähtää muutokseen haastamalla
maailman kärkinimet.
Jukka O. Kauppinen
Kuvat: Jukka O.
Kauppinen, Team Astralis
Ammattimainen videopelien
pelaaja. Siis mikä? Tällaista ammattia ei Suomessa tunneta. Ammattilaispelaajan
käsite on muutenkin liki tuntematon, ainakin hardcore-pelaajapiirien
ulkopuolella. Näistä myyttisistä Amerikkaa ja Etelä-Koreaa kansoittavista
olennoista on vain kuultu tarinoita, joiden mukaan jotkut tienaavat elantonsa
pelaamalla videopelejä.
Vuosi sitten käsite muuttui lihallisemmaksi, kun Cyberathlete
Professional League -peliliigan hallitseva mestari Jonathan
"Fatal1ty" Wendel vieraili Suomessa. Tavallisen oloinen nuori
mies pieksi täkäläisiä pelureita mennen
tullen Verkkokaupan näytöspeleissä. "Tämäkö tienaa pelaamalla
satojatonneja vuodessa", moni ihmetteli, mutta joutui myös toteamaan että
kyllä miehen taidotkin ovat aivan omaa luokkaansa.
Entä meillä? Suomessa ammattilaispelaaminen on
vasta lähtökuopissa. Viisihenkinen Counter-Strikea pelaava Team Astralis
yrittää kuitenkin murtaa jään ja nousta ensimmäiseksi todelliseksi kotimaiseksi
ammattilaisjoukkueeksi. Astralisin historia on vielä lyhyt, mutta
lähemmäs kahden vuoden tiivis pelaaminen ja harjoittelu on jo nostanut
joukkueen kansainväliseen sarjaan.
Ammattilaispelaajana Suomessa?
Suomessa
ammattilaispelaamisen mahdollisuudet ovat vielä rajoitetut. Menestynein - ja
tällä hetkellä ainoa - suomalainen ammattilaistiimi Team Astralis
osoittaa kuitenkin niitä ominaisuuksia, joita maailman huipulle pääsemiseen
tarvitaan.
Miksi maailman huipulle? Vasta kansainvälisellä
tasolla pärjääminen luo olosuhteet, joissa sekä turnausten palkinnot että
sponsorien tuki mahdollistavat todelliselle ammattilaisuralle siirtymisen.
Siihen saakka peli- ja treeniaika revitään oman opiskelun tai työn jättämästä
vapaa-ajasta, palkatta. Vielä pelaamisella ei tienaa elantoaan, mutta joukkue
uskoo että pitkäjänteinen panostus palkitaan aikanaan.
Astralis itsessään
sai alkunsa viiden kaverin perustamasta Counter-Strike-klaanista.
Joukkue sai nopeasti menestystä taidoillaan ja sen ympärille alettiin rakentaa
organisaatiota, jonka avulla voitaisiin tähdätä suurempiin tavoitteisiin.
Nykyään joukkueella on erillinen hallintonsa, joka hoitaa juoksevia asioita.
Näin pelaajat voivat keskittyä tärkeimpään, eli harjoitteluun ja turnauksiin.
Astralisin manageri Fu
"Kim" Qiang kertoo, että
"hallinto huolehtii erilaisista juoksevista asioista, kuten eri
tapahtumiin osallistumisesta. Hallinnon tehtävä on myös löytää joukkueelle
riittävästi ja hyviä sponsoreita. Pelaajien on päästävä matkustamaan eri
paikkoihin ja heillä on oltava kunnon välineet ammattilaistasolla ottelemiseen.
Se on kallista. Siksi tarvitaan oma hallintopuoli, joka huolehtii sponsoreista
ja otteluiden organisoinnista."
Suomessa pelaaminen pohjautuu korostetusti
sponsorien tukeen, ainakin toistaiseksi. Varusteet ja matkat maksavat, joten
tie menestykseen on yksinkertainen: hyvä tiimi voittaa useammin, saa enemmän
näkyvyyttä ja on siten houkuttelevampi sponsoroinnin kohde. Astralis
nauttii tällä sektorilla muun muassa Electronic Artsin, Sapphiren, Opadin,
Shuttlen ja Level7 Gaming Cafen tukea.
Mutta mitä sponsorit tiimistä hakevat?
- Eri sponsoreilla on tietysti erilaisia
intressejä. Meidän on adaptoiduttava niihin. Esimerkiksi hiirimattojen
valmistaja haluaa pelaajien käyttävän heidän hiirimattojaan. Menestyessään he
voivat osoittaa, että heidän hiirimattonsa tekevät käyttäjistään mestareita.
Joillekin yhtiöille, esimerkiksi EA:lle, on tärkeää enemmänkin
ammattilaispelaamisen imago.
Tähän mennessä Astralis onkin ollut täysin
lyömätön kotimaisissa turnauksissa. Ulkomaiden turnauksissa kimaltavin mitali
on vielä hakusessa, mutta tulokset ovat olleet yleensä hyviä. Joukkue on
pelannut menestyksellä maailman huippuja vastaan ja tuli Saksassa Samsung Euro
Championship 2005 -turnauksessa jo neljänneksi. World Cyber Games
-peliolympialaisissa joukkuetta kuvailtiin alkukarsinnoissa jo termillä "pelottava".
Illat treenataan, sitten matkaillaan
Oikean elämän ja ammattilaistasoisen
pelaamisen sekoitus luo kuitenkin omat haasteensa, kun pelaaminen ei vielä tuo
elantoa. Astralisin jäsenet ovat pääsääntöisesti opiskelijoita, joten
harjoittelu ja turnaukset on sovitettava opintojen, työn ja vapaa-ajan sekaan.
Tämä vaikuttaa muun muassa turnauksiin osallistumiseen - tärkeäkin turnaus voi
jäädä väliin jos pelaajilla on vielä tärkeämpi tentti.
Tiimissä
noin puolitoista vuotta pelannut Tino "tihOp" Puumala kertookin,
että "opiskelun sovittaminen ammattilaispelaamistoimintaan ei ole kovin
vaikeaa, vaikka koulu välillä vähän kärsiikin. Jos joutuu vaikka jonnekin
viikon matkalle, niin se on aina pois opiskelusta."
Treenaaminen on joukkuepelissä tärkeää.
- Treenimatseja pelataan iltaisin. Koulun jälkeen
on muutama tunti aikaa olla kavereiden kanssa ja tehdä mitä haluaa, sitten
pelataan harkkamatsit. Turnauksen lähestyessä pyritään pelaamaan joka päivä
ainakin yksi matsi ja kiivaamman harjoitteluvaiheen aikana kahdesta neljään
matsia, eli ehkä kahdesta neljään tuntia.
Pelaajat sopivat keskenään treenisessiot, yleensä
ircin välityksellä. Irciin on syntynyt erityisiä harjoittelukanavia, joilla
tiimit sopivat keskinäiset harjoitteluottelunsa.
- Niillä on Euroopan, Skandinavian ja Venäjän
parhaimpia pelaajia, joita vastaan voi pelata tosi hyvin. Suomalaisia vastaan
me ei oikeastaan harjoitella ollenkaan.
Varsinaisia turnauksia maailmalla on varsin
tiheään, mutta osallistuminen ei tuota kuitenkaan liikoja vaikeuksia.
- Me käydään vain isommissa turnauksista, joten
ei niissä tule kovinkaan pahaa ruuhkaa. Eikä me aivan kaikissa käydä
pelaamassa.
Aikaisemmin tänä vuonna Tino oli mukana
Etelä-Koreassa järjestetyssä World E-sports Games -turnauksessa, jossa
tiimi sijoittui hienosti seitsemännelle sijalle.
- Kyllähän siellä oli hienoa. Sai nähdä maailmaa
ja ihan erilaista kulttuuria.
Puolentoista vuoden aikana Tino on käynyt
Astralisin mukana pelaamassa jo pitkin maailmaa. Kahdesti Yhdysvalloissa,
useamman kerran Euroopan turnauksissa, Etelä-Koreassa ja aivan tuoreeltaan
Singaporessa.
- Hienointa oli varmaan 2004 kesällä kun liityin
klaaniin ja pääsin ensimmäistä kertaa kunnolla ulkomaille, Ranskaan. Oli tosi
hienoa olla ensimmäistä kertaa kauempana pelaamassa.
Tino muistelee lämmöllä myös muita
ulkomaanmatkoja, ja hyvä niin, muistojen ohella pelaamisesta ei jää vielä juuri
muutakaan käteen. Sitkeä harjoittelu ja turnauksiin osallistuminen tuo tähän
toivottavasti muutoksen.
- Jos pääsisi maailman kärkeen ja sijoittuisi
turnauksissa hyvin, niin pääsisi reissaamaan turnauksesta toiseen. Olisi ihan
kiva, jos jossain vaiheessa saisi kuukausipalkkaakin. Tuolloin voisi keskittyä
pelaamiseen täysipäiväisesti
Tinon mukaan jo länsinaapuristakin löytyy
tiimejä, jotka nauttivat ammattilaistasolla kuukausipalkkaa ja reissaavat
jatkuvasti turnauksissa. Nykyisellään hän on saanut pääasiassa sponsorien
lahjoittamia tarvikkeita, mutta raha on ollut vielä vähemmällä.
Entä mitä vanhemmat ajattelevat, kun poika pelaa
pc-pelejä ja käy turnausmatkoilla?
- Alussa he olivat vähän ihmeissään, että miten
se pääsee noin ulkomaille. Ei siinä kummempaa, ovat tukeneet paljon.
Kokemuksia pelimatkoilta
Eroavatko erimaalaisten joukkueiden
pelityylit?
- Suomalaiset ovat aina enemmän hyökkääviä kuin puolustavia. Ruotsalaiset pelaavat sikapassiivisesti, suomalaiset ahneemmin. Aasian maissa käytetään aika erilaisia taktiikoita eurooppalaisiin pelaajiin verrattuna, Tino Puumala kertoo ottelukokemuksiaan.
Miten ottelut suomalaisia vastaan eroavat turnauspeleistä?
- Suomessa ei pelata niin totisesti kuin muissa
otteluissa. Tosin Singaporen WCG-turnauspaikka selvisi Assemblyssä
karsintaottelussa, ja siellä finaali meni tiukalle. Olimme jo 10-5 häviöllä ja
siinä alkoi jo pelottamaan, mutta kyllä se sitten hoitui.
Ammattilaispelaamisen mahdollisuudet?
Team Astralis ei
ole aivan ensimmäinen suomalainen tiimi, joka tähtää ammattilaistasolle.
Aiempien yrittäjien vauhti on kuitenkin hiipunut urakan vaikeuteen. Astralisin
manageri Fu Qiang miettii kokonaiskuvaa:
- Ammattilaispelaamisen imagon luomiseen ei riitä
pelkästään meidän panoksemme: meidän on saatava koko yhteiskunta havaitsemaan,
että tällainenkin urheilulaji on olemassa. Paljon on vielä tehtävä ja
turnausjärjestelmien on kehityttävä, mutta toivoisin näkeväni Suomessa
tulevaisuudessa enemmän ammattilaistiimejä ja useampia suomalaisia joukkueita
kansainvälisissä turnauksissa.
- Samaan aikaan suomalaisten yhtiöiden täytyisi
tulla mukaan tukemaan suomalaisia pelaajatiimejä. Tällöin voimme rakentaa parempia
tiimejä ja lähettää niitä kansainvälisiin otteluihin, ja yhä useampi
suomalainen ymmärtää mistä on kyse.
Electronic Arts sitoutui lokakuussa Astralisin
pääsponsoriksi. Miksi?
- Astralis oli EA:lle luonnollinen ja
helppo valinta. Pojat ovat pärjännyt erittäin hyvin sekä kansainvälisellä että
kansallisella tasolla. Koko tiimi osoittaa selkeää sitoutumista ja
pitkäjänteisyyttä. Klaanitoiminta on kasvanut viime aikoina suuresti Suomessa,
ja EA haluaa ehdottomasti olla mukana kehittämässä ja kasvattamassa kyseistä
pelitoimintaa. Tukemalla Astralista haluamme olla mukana
klaanipelaamisen kehityksen kärjessä, kertoo EA:n tiedottaja Micke Nordman.
Astralisin matkapäiväkirjat verkossa
Team Astralis on
tänä vuonna osallistunut muun muassa Etelä-Koreassa ja Singaporessa käytyihin
raskaan sarjan ammattilaispeliturnauksiin. Ulkomaanmatkojen matkapäiväkirjoja
voi lukea eDomesta, osoitteessa http://www.soneraplaza.fi/pelit/ osiosta
tietokonepelit/artikkelit.
Astralisin saavutukset:
TiltGames 2004 Helsinki, 1. sija
Finnish
WCG Qualifier Finals 2004 Jönköping, Ruotsi, 1. sija
Electronic
Sports World Cup 2004 Poitiers, Ranska, 9-16. sija
Finnish
E-Sports League Season 1, Online, 1. sija
World
Cyber Games 2004 San Francisco, USA, 9-16. sija
CPL
Winter 2004 Texas, USA, 17-24. sija
Finnish
E-Sports League Season 2 Helsinki, 1. sija
Samsung
Euro Championship 2005 Hannover, Saksa, 4. sija
Colosseum
'05 Hyvinkää, 1. sija
CPL
World Tour Stop Barcelona 2005 Barcelona, Espanja, 9-12. sija
Finnish
ESWC Qualifier Finals 2005, Online, 1. sija
Karelia Game Expo '05 Joensuu, 1. sija
World
Esports Games Season 2 Seoul, Etelä-Korea, 5-8. sija
Electronic
Sports World Cup 2005 Paris, Ranska, 17. sija
Finnish
WCG Qualifier Finals 2005 Helsinki, 1. sija
Codename.fi CS-tournament 2005 Helsinki,
1. sija
World Cyber Games 2005, Singapore
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti