9.1.2018

Wanhoja muistellen: Fire and Ice - mahtava tasoloikkaseikkailu

Fire and Ice
Fire and Ice oli ja on edelleen yksi suosikkitasoloikistani koskaan. Ei niin, että olisin erityinen genren ystävä, mutta saahan sitä joskus tykästyä semmoisiinkin peleihin, jotka eivät aivan omaan ytimeen osu. Nautitaanpa siis Andrew Braybrookin klassikon muinaisarvostelusta vuodelta 1992:

Fire and ICE
Millaista peliä voi odottaa, kun krediiteissä lukee Andrew Braybrook? Mieshän teki itsestään legendan jo C 64:n varhaisina vuosina Paradroidilla sekä Uridiumilla — ja sittemmin Rainbow Islandsilla.
Coolin Cojootin on selvittävä seitsemän maailman läpi suoriutuakseen taustatarinan tehtävästä. Itsepuolustuksena kojootti pystyy ammuskelemaan jääpalikoita, jotka jäädyttävät etot ötöt. Mukana ovat myös salaperäiset "bonusaseet", jotka pystyvät huomattavasti tehokkaampaan jäänviskontaan.
Matkan apumoottoreina toimivat kojootinpennut. Pennuista on hyötyä, sillä ne osaavat heittää jääpalloja (napapiirin koulujen tärkein oppiaine). Ammuskellessasi paljon samaan suuntaan pennut tulevat rohkeiksi ja lähtevät viilettämään tulituksen suuntaan. Vaaratilanne voi näin selvitä, sillä pennut ovat liian pieniä ja pehmeitä kiinnostaakseen potentiaalisia pahantekijöitä. Valitettavasti pentuja ei voi viedä mukanaan seuraavalle kentälle, mutta jos ne ujutetaan ennen itseä taso-ovesta sisään, on kukin pikkukojo yhden lisähengen arvoinen.
Seikkailtavia maailmoja on pitkäksikin iltapuhteeksi. Kussakin maailmassa on viisi kenttää + erilaiset piilonurkat. Kenttien vaihtamiseen annetaan paljon valinnanvapautta. Seuraavalle tasolle pääsee keräämällä kaikki kuusi osaa avaimesta, joka sopii seuraavalle kentälle vievään oveen. Ovi ei suinkaan sijaitse aina kentän äärilaidassa vaan esimerkiksi puolivälissä. On pelaajan omassa harkinnassa haluaako hän koluta kentän kokonaan — ovesta ei ole pakko mennä vaikka avain olisi koottuna. Seikkailijaluonteille on tarjolla salahuoneita ja salaisia oikoteitä kentästä ja maailmasta toiseen.
Kentällä voi palloilla niin kauan kun pystyy. Pian kuitenkin tulipallot alkavat kiusata pelaajaa. Mitä kauemmin viivyttelee, sitä enemmän on tiedossa popsahtelevia tulipalloja, joilla on ilkeä taipumus osua ensimmäiseksi kojootinpoikasiin.
Tiuhan toiminnan keskellä ei aina havaitse kun tuhotusta otuksesta jää kentälle avaimenosa. Ovella alkaakin ihmetellä missäs puuttuva osa on —ja eikun takaisin. Tarkkasilmäiselle ja kokemuksesta viisastuneelle tämä on pieni ongelma. Kentät kannattaapelata hitaasti ja nautiskellen jo siitäkin syystä, että ne ovat HAUSKOJAI Kauniita ja hyvin suunniteltuja. Mikä parasta, ne eivät vaadi ryppyotsaisesti millintarkkoja hyppyjä. Kuinka sielua hiveleekään kun löytää bonuskätkön ruudun helmeillessä puolillaan 1000 pisteen merkkejä.
Pelaaja voi harjoitella peliä mielin määrin neljässä ensimmäisessä maailmassa ja halutessaan siirtyä varsinaiseen pelimoodiin.
Ensisilmäyksellä pelin nerokkuutta ei välttämättä huomaa, mutta muutaman pelin kuluttua ollaankin täysin nalkissa. Fire & Icen grafiikat ovat erittäin hyvin piirrettyjä, animaatioista puhumattakaan. Aänipuolenkin huomaa pidemmän päälle osuvaksi — olkoonkin se herttaista pehmyttä piiperrystä.
Fire and Ice käyttää koneen tekniset mandollisuudet hyväkseen jopa A500:ssa. Jos koneessa on 1 Mt extraa muistia ladataan kaikki kartat sun muut kerralla koneeseen, jolloin levyasema saa levätä rauhassa.
Fire and Ice on paras näkemäni tämän lajin peIi Amigalle. Kun kaipaat ylivertaista yhden hengen hubaa, riennä kauppaan. Jos haluat mustan silmän, hanki Fire and Ice, yksi kone ja neljä kaveria.
Jukka O. Kauppinen

Saatavissa: Amiga, ST
Testiversio: Amiga
Graftgold/ Renegade
325 mk
Grafiikka: 93
Aänet: 90
Pelattavuus: 95
Vetovoima: 95
93 / 100

MIKROBITTI 8/92
Kiitti maestro Rautiainen skannista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti