Snowflake Studios oli
vuonna 2006 jännässä vaiheessa. Harrastajaryhmä oli luonut nimeä
modiprojekteilla ja nyt mieli tähtäsi korkeammalle, omien pelien tekoon. Eihän
se ihan tässä vuoden 2006 artikkelissa mietittyjen kaavojen mukaan edennyt
mutta ei homma silti karillekaan mennyt: Snowflake on yhä olemassa ja operoi
Tampereella Iceflake Studios -nimellä. Unelma on toteutunut ja porukka tekee omia pelejään, vaikka tässä
hehkutettu länkkäri ei koskaan valmistunutkaan. Tänäänhän Iceflake on osa kansainvälisesti operoivaa Paradox Interactivea.
Juttu on julkaistu alkujaan PCpelaaja-lehden numerossa 27,
vuonna 2006.
PCpelaaja oli Pelaaja-lehteä julkaisevan H-Town Oy:n
erityisesti PC-pelureille suunnattu erikoislehti, päätoimittajanaan Miika
Huttunen. Artikkeli on uudelleenjulkaistu JOKin blogissa H-Townin luvalla.
Lisätietoja Pelaaja-lehdestä: https://pelaaja.fi/
Muistakaa myös Suomen paras retropelilehti Retro Rewind:
https://retrorewind.fi/
SNOWFLAKE STUDIOS - HARRASTAJARYHMÄ
TÄHTÄÄ AMMATTILAISIKSI
SANAT: JUKKA O.
KAUPPINEN
VALOKUVAT: JUKKA
O. KAUPPINEN JA SNOWFLAKE STUDIOS
Vaikka peliteollisuus on Suomessa lähes miniatyyrimäisen
pieni sektori, on se samalla jännittävä ja houkutteleva uravaihtoehto.
Kaupallista menestystä on kuitenkin vaikea saavuttaa, etenkään
ensikertalaisena. Tämä ei kaikkia yrittäjiä kuitenkaan pelota.
Snowfake Studios on yksi uusimman sukupolven kotimaisista
pelitaloista. Aivan ensikertalaisista ei kuitenkaan ole kyse. Vaikka tekijät
eivät ole työskennelleet aikaisemmin kaupallisten tuotantojen parissa, on
heillä hatussaan yksi komea sulka, FinnWars.
Battlefeld 1942 -verkkosotapelille tehty
FinnWars-pelimuokkaus eli modi ei ole projektina lähellekään sama asia kuin
kokonainen kaupallinen peli, mutta moni korkealle ponnistanut pelitalo on
syntynyt vastaavalla tavalla. Hyvä modi ei synny sormia napsauttamalla, vaan
sellaisen tekeminen vaatii kuukausien, jopa vuosien mittaisen kehitystyön,
yhteistyötä ja sitkeitä kyvykkäitä tekijöitä. Useimmat modiprojektit hiipuvat
kesken kaiken, mutta jos luomus valmistuu, on tekijöissä potentiaalia
suurempiinkin asioihin.
Kymmenhenkinen tiimi kasasi FinnWarsia noin kolmen vuoden
ajan, kaiken huipuksi ilman suuria miehistön vaihdoksia. FinnWarsin lähestyessä
valmistumistaan kesällä 2005 Snowfake vihjasi jatkavansa suurempien projektien
pariin. Eikä nuorten miesten into ole hiipunut matkan varrella. Nyt Snowfake
Studiosista kehitetään täysimittaista yritystä, joka tekee pelejä kaupallisessa
mittakaavassa. Päämäärä on vielä kaukana, mutta ensimmäiset askeleet on jo
otettu rohkeasti ja epäröimättä.
ULOS KAAPISTA
Studio astui ensimmäistä kertaa esiin viime kesän
Assembly-tapahtumassa. FinnWarsin esittelyn ohella Snowfaken väki jutteli
paljon Assembly-vieraiden ja muiden pelitekijöiden kanssa keräten ja vaihtaen
tietoa pelialasta. Näkyvyyttäkin tuli mukavasti, sillä hyvän esittelypaikan
lisäksi tiimi oli mukana sekä peliseminaareissa että AssemblyTV:ssä. - Oli
todella hauskaa päästä kertomaan pelimuokkausten tekemisestä sekä pelinteosta
siitä kiinnostuneille, kertoo Snowfaken Eetu Rantakangas jälkituntemuksiaan.
- Saimme ison tukun loistavia ideoita kaikesta mitä voisimme
ensi vuonna tarjota. Jos pääsemme silloin paikalle, niin uskomme voivamme
tarjota paljon enemmän Assemblyille, pelinkehittäjille, sekä tietysti kaikille
pelaamisesta kiinnostuneille partykansalaisille.
KOHTI VILLIÄ LÄNTTÄ
- Idea omasta pelistä lähti liikkeelle jo FinnWarsia
tehdessä, sillä tiimissä oli mukana osaajia kaikilta tarvittavilta
osaamisalueilta. Emme kuitenkaan halunneet ryhtyä tekemään heti omaa tuotetta,
vaan kerätä ensin kokemusta ja taitoja tiiminä toimimisesta, kertoo Snowfaken
johtava graafkko Lasse Liljedahl.
- Suunnitelmia omasta FinnWarsin Tuottaja Mikko Aliranta.
jälkeen tehtävästä pelistä oli paljon, Salaista on. Nämä kaksi ovat
toistaiseksi ainoat Battlegrounds of the Westistä julkaistut kuvat. Tiimi ei
halua julkaista vielä tässä vaiheessa enempää kuvia keskeneräisestä
pelistä mutta lopulta päätimme tehdä villiin länteen sijoittuvan
toimintapelin, Battlegrounds of the West.
1800-luvun villiin länteen sijoittuvia pelejä ei ole nähty
vuosien mittaan montaakaan. Miksi tiimi päätti ottaa sen aiheeksi?
- Villiä länttä on käsitelty peleissä melko vähän, mutta
kuitenkin sen verran, että markkinoita löytyy. Villi länsi tarjoaa myös todella
paljon mahdollisuuksia luoda toimintapeleihin uudenlaista sisältöä, Liljedahl
selittää.
- Vaikka peli on luonteeltaan uskollinen klassisille
western-elokuville, niin siinä ei tyydytä pelkkään kuudesti laukeavan
paukutteluun. Mukana ovat myös Yhdysvaltain sisällissota, sota Meksikoa vastaan
sekä intiaanisodat. Tavoitteemme on luoda uuden sukupolven toimintapeli
uudenlaisessa ympäristössä nykyaikaisella teknologialla koettuna.
Yli vuoden ajan tehty Battlegrounds of the West on
toistaiseksi ennen kaikkea moninpeli, mutta lopullisessa muodossaan siihen on
luvattu myös yksinpeli.
MAMMUTTIMAINEN URAKKA
Pelinkehityksen ohella Snowflake tekee myös omaa
pelimoottoriaan, Mammothia, jonka olennainen osa on pelinkehityseditori Icebox.
Mammothin ominaisuuksiksi luvataan muun muassa realistinen fysiikkajärjestelmä,
tuki niin Windowsille kuin Linuxille, Macille ja seuraavan sukupolven
pelikonsoleille, satojen pelaajien verkkopelituki ja niin edelleen. Tavoitteet
ovat siis korkealla. Todella korkealla.
Matkaa on kuitenkin vielä paljon jäljellä. Ensin Snowflakesta täytyy rakentaa oikea yritys, hankkia rahoitus ja saattaa toiminta
ammattimaiselle tasolle. Opiskelevat ja omilla tahoillaan töissä käyvät
pelintekijät kasataan yhteen. Sen jälkeen alkavat neuvottelut pelin
julkaisusta. Onko tavoitteena perinteinen isomman kustantajan kautta tuleva
peli, otetaanko mallia Frozenbytestä vai julkaistaanko pelin kenties oman
Steam-tyyppisen verkkokauppajärjestelmän kautta? Paljon on vielä avoimena.
PCpelaaja seuraa Snowflaken taivalta ja raportoi
tulevaisuudessakin niin studion kuin Battlegrounds of the West -pelin
etenemisestä.
FINNWARS - SUOMEN SODAT BATTLEFIELDISSÄ
FinnWars on Battlefield 1942 -täysmodifikaatio, joka
käsittelee Suomen talvi- ja jatkosotaa sekä Lapin sotaa toisessa
maailmansodassa. Sen tekeminen lähti liikkeelle Tapani ”Tenttu” Valkosen
toimesta vuoden 2003 tammikuussa ja finaaliversio julkaistiin 24.7.2005. Peliä
on päivitetty sen jälkeenkin. Tekijöiden tavoitteena oli alusta pitäen tehdä
modista viihteellistä emopeliä realistisempi, mikä näkyy muun muassa
panssarivaunujen aidosta ohjauksesta. Tekijätiimi muodostui ensimmäisen
kehitysvuoden aikana. Lähes kaikilla tiimiläisillä oli jonkinlainen pelintai
modintekotausta, mutta suurimmalla osalla ei ollut aiempaa kokemusta FinnWarsin
kokoisesta projektista. FinnWarsin voi ladata ilmaiseksi pelin kotisivuilta
osoitteesta www.finnwars.com.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti