1.10.2018

Vanhoja muistellen: Enigma: Rising Tide Gold


Julkaistu alkujaan: dna Pelit / Lumonetti 26.5.2003.


Enigma: Rising Tiden paketti ei paljoa selittele. Laivoja ja sukellusveneitä? Onko kyseessä siis venesimulaatio? Strategiapeli? Räiskintä? Enigmakin tuo mieleen lähinnä toisen maailmansodan aikoihin käytetyn salauslaitteen. Mistä siis on kysymys? Koska suoraan paketista ei vastauksia näe, oli pakko pistää peli sisään ja ottaa itse selville.

Vuosi on 1937 ja toinen maailmansota aluillaan. Toista maailmansotaa? Taas? Ei aivan. Kyseessä on hieman erilainen kahakka kuin mitä meidän historiankirjoihin on raapustettu. Saksan keisarikunta on voittanut ensimmäisen maailmansodan ja valloittanut suurimman osan Eurooppaa. Englantilaiset ovat paenneet Japaniin ja perustaneet japanilaisten kanssa vapaiden kansakuntien liittouman. Amerikkalaisetkin ovat mukana sekoittamassa soppaa. Tämän historian Yhdysvallat ei olekaan 1930-luvulla sulkeutunut kansakunta, vaan innokas valtio laajentamassa vaikutusaluettaan. Kaikilla kolmella osapuolella on omat tavoitteet ja syttyy sota - kuinkas muuten? Pelaaja on vain pelinappula tässä suurvaltojen pelissä. Hänelle annetaan alus komennettavaksi ja sysätään keskelle sotaa.





Enigma on vaihtoehtoiseen toiseen maailmansotaan sijoittuva meritaistelupeli, ja varsin laaja sellainen. Veneitä ja tehtäviä löytyy kiitettävä määrä. Purkkia löytyy kunnon taisteluveneistä pikkupurkkeihin ja suuren luokan sukellusveneisiin. Jokaisella osapuolella on kaksi pitkää kampanjaa, jossa ensimmäisessä taistellaan veden päällä ja toisessa veden alla. Kaikkiaan kampanjoita on siis kuusi. Näiden lisäksi pelattavana on harjoitustehtäviä ja yksittäisiä taisteluita.

Sukellusveneellä taisteleminen on helppoa. Ohutta ohjekirjasta ei tarvita edes ohjauksen opetteluun, suunta määrätään klikkaamalla haluttua suuntaa kompassista. Taistelun voi jättää halutessaan tekoälyn hoivaan, mutta tykkeihin voi loikata klikkaamalla hiirennappia aluksen kaaviossa haluamansa tykin kohdalla. Sukeltaminen hoituu yksinkertaisesti syvyyden valinnalla.

Yksinkertaisista ratkaisuistaan huolimatta taktikoiminen on pakollista. Vene tarvitsee polttoainetta, miehistö ilmaa. Taistelut kannattaa ja pitää hoitaa annetuissa rajoissa. Muutoin voi käydä kuten allekirjoittaneen. Olin juuri voittamassa taistelua, kun miehet tukehtuivat ilman puutteeseen. No, tyhmyydestä sakotetaan.

Pelisuunnitteluun on tosin eksynyt pieniä outouksiakin. Veneillä on esimerkiksi yksi energiapalkki, jonka tyhjentyessä koko vene hajoaa. Olisi kuvitellut, pelin ollessa hieman kallellaan realismiin päin, laivoissa olevan erillisiä osumakohtia tai edes jonkinlainen vauriomallinnus. Mutta ei.



Vaatimatonta ja mahtipontista


Kauniiksi Enigmaa ei voi kutsua millään ilveellä. Se näyttää ja tuntuu vanhahtavalta jo valikoista lähtien, ja antiikkisuus korostuu itse pelin puolella Tämän ei uskoisi olevan 2000-luvulta. Vesi on heijastamatonta ja läpinäkymättömän sinistä massaa. Veneet ja lentokoneet ovat kulmikkaita rotiskoja. Torpedoista ja syvyyspommeista ei kannata edes puhua. Räjähdyksissä ja erilaisissa savuefekteissä on sentään jonkinlaista munaa, mutta se ei peitä muuten todella vanhahtavaa ulkonäköä.

Laitevaatimukset ovat onneksi grafiikoiden mukaiset, sillä Enigma ei vaadi raudalta paljoakaan. Vähänkään modernimpaa rautaa omaava pelaaja ei varmastikaan koe minkäänlaista nykimistä saati pätkimistä.

Musiikit sen sijaan ansaitsevat erikoismaininnan. Niistä tulee mieleen Star Wars, hyvässä mielessä. Mikä parasta, ne vaihtuvat sopivasti tilanteiden mukaan. Eritoten taisteluiden aikana pärähtävä mahtipontinen marssi sopii meininkiin kuin nyrkki naamaan.

Ääniosasto pelittää muutenkin hyvin, tosin efektipuolella tarjonta on yllätyksetöntä. Toimivaa, muttei mieleenpainuvaa. Hieman ihmisääntä oltaisiin myös kaivattu, nyt sitä löytyy todella niukalti.

Ihmisäänen puutetta yritetään kompensoida mahdollisuudella käskyttää omia joukkoja mikrofonin avulla. Pelaaja voi antaa aluksilleen äänikomentoja. Käskytyskielenä on tietenkin englanti, joten suomalaisella aksentilla mongerrettu englanti ei kovinkaan usein mene pelissä läpi.

Kaksi desiä simulaatiota, yksi arcadea


Tärkein on kohdallaan. Pelaaminen on yksinkertaisesti pirun hauskaa. Pelintekijät ovat onnistuneet löytämään hyvän välimaaston simulaation, räiskinnän ja strategian välillä. Pelatakseen sukellusveneistä ei tarvitse tietää ennalta yhtään mitään. Toiseen maailmansotaan perehtyneet löytävät kuitenkin monia keinoja tietojensa hyödyntämiseen.

Tesseraction Gamesin Enigma: Rising Tide on outo yhdistelmä venesimulaatiota, räiskintää ja strategiaa. Se näyttää ja tuntuu toista maailmansotaa käsittelevältä peliltä: suurinta osaa aseista, laivoista, sukellusveneistä ja varusteista on tuttuja, ja niitä käytettiinsodassa oikeastikin.Vaihtoehtoinen historia on mielenkiintoinen, minkä ansiosta taistelun jälkeisiä juoniosioita katselee innolla. Mutta kovimmille realismifriikeille ja historiaa inhoaville se ei ehkä sovi.

Eric Hartin


Julkaisija: Halcyon Media
Kehittäjä: Tesseraction Games
Suositusikäraja: 11
Saatavilla: PC
Testattu: Athlon XP 2000+, Radeon 9700, 768 Mt muistia
Minimi: 750 Mhz prosessori, 32 Mt näytönohjain, 256 Mt muistia
Pelin kotisivut: http://www.warfleet.net/


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti