Colossal Orderin
toimitusjohtaja Mariina Hallikainen ja pelisuunnittelija Karoliina Korppoo
nauttivat Saksan elokuusta esitellen Cities in Motion 2:ta loputtomalle
toimittajalaumalle.
Juttu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden numerossa 5/2013.
Pelaaja-lehti on H-Town Oy:n julkaisema pelaajien
erikoislehti. Artikkeli on uudelleenjulkaistu JOKin blogissa H-Townin luvalla.
Lisätietoja Pelaaja-lehdestä: https://pelaaja.fi/
Muistakaa myös Suomen paras retropelilehti Retro Rewind:
https://retrorewind.fi/
Haastattelu: Suomalainen Colossal Order tekee pelejä vaativalle PC-strategiakansalle. Maailmanluokan liikennesimulaatiota Pirkanmaalta
Teksti ja kuvat: Jukka O. Kauppinen
Tampere on kasvanut muutamassa vuodessa Suomen toiseksi
pelialakeskittymäksi. Etenkin THQ:n Universomo-studion sulkemisen jälkeen
kaupun- - gissa on perustettu useita uusia pelistudioita. Näistä erityisesti
Colossal Order luottaa pc:n vetovoimaan.
Noin kymmenhenkinen Colossal Order on pieni, sinnikäs ja
omapäinen pelikehittäjä. Aikana, jolloin mobiilin kutsu ja pienten latauspelien
takominen on trendeistä suurin, uusi yritys valitsee suunnakseen pienen piirin
strategiapelit. Ihmeellisintä tässä on se, että riski on myös kannattanut.
SimCity- ja Transport Tycoon -peleistä inspiroitunut Cities in Motion
-kaupunkiliikennesimulaatio löysi niin fanit kuin julkaisijankin. Peli on myös
myynyt niin hyvin, että sen huhtikuun vaihteessa julkaistu jatko-osa oli
selviö. Cities in Motionin kaltaisille peleille löytyy siis yhä tilausta,
vaikka teos ei kantaisikaan SimCityn leimaa. Harkintaa on silti käytettävä. Kun
Colossalin väki päätti tehdä liikennesimulaatiopelin vuoden 2008 paikkeilla,
päätökseen vaikutti paitsi oma mielenkiinto aiheeseen, myös
liikennestrategioiden puuttuminen markkinoilta. Markkinarako oli siis olemassa,
mutta liikennesimulaatio ei ole silti mikään suuren yleisön peli. Peliä on
siksi tehtävä myös kohderyhmän kannalta.
Onneksi sellainen löytyy melkein kotikulmilta - nimittäin
saksalaiset ovat pienoismallihöpöä kansaa. Sikäläisillä lelu- tai
pienoismallimessuilla kerran vieraillut ei pysty enää koskaan katsomaan
kotimaisten mallarikauppojen näyteikkunoita samalla tavalla. Saksankielisestä
Euroopasta löytyvä innokas simulaatiopelaajakansa onkin tärkeä asiakaskunta,
joka muodostaa merkittävän osan genren ystävistä.
Colossal onnistuikin koukuttamaan tämän potentiaalisen
fanikansan, missä tietysti auttoi genren pelien vähäisyys, tiivis pelaajien
kuuntelu ja Berliinin tietoisen kaupallinen sisällyttäminen mukaan. Ja tietysti
se, että peli oli hyvä. - Saksalaiset ovat todella vaativia! Ei sinne voi viedä
mitä tahansa, Colossal Orderin pelisuunnittelija Karoliina Korppoo nauraa.
Niin saksalaiset kuin muutkin kuitenkin tykkäsivät paitsi
pelistä, myös lisäosista.
- Myynti on mennyt meidän kannaltamme mahtavasti, Korppoo
laskeskelee ja kertoo, että melkein jokainen peruspelin ostanut on ostanut myös
jonkin laajennuksen.
Kaikkiaan Cities in Motioniin julkaistiin seitsemän
laajennusta, jotka toivat emopeliin uutta liikennekalustoa ja neljän
alkuperäisen kaupungin kavereiksi myös Lontoon, Pariisin, Tokion ja Pietarin
sekä saksalaisia ja amerikkalaisia suurkaupunkeja.
Studion esikoispelin onnistuneen julkaisun ja kaupallisen
menestyksen seurauksena Colossal Order sai julkaisusopimuksen myös
jatko-osalle. Cities in Motion 2: The Modern Days paljastettiin elokuussa 2012
ja julkaistiin huhtikuun alussa 2013. Jatko-osan myötä frman arki on muuttunut
jonkin verran aiemmasta.
Vaikka studio ei olekaan kasvanut henkilökunnaltaan, niin
aiempaa rutinoituneempi työnteko sekä jatko-osien ja laajennusten kehittämisen
suoraviivaisempi prosessi mahdollistaa nykyisellään kahden rinnakkaisen pelin
kehittämisen. Tätä helpottaa tietysti myös se, että frman varsinaisten
pelisuunnittelijoiden määrä on kaksinkertaistanut - kahteen.
- Me tuemme tosi hyvin toisiamme, Korppoo kuvailee
työnjakoa.
- Toni Hollming on enemmän vanhan koulukunnan pelaaja. Hän
on itseoppinut, kiinnostunut demoista ja lähestyy pelisuunnittelua toisella
tavalla. Meillä on tosi kiinnostavaa vuoropuhelua, sillä Tonilla on upeita,
tosi villejä ideoita, kun taas itse katson asioita myös myynnin kannalta, hän
jatkaa.
Sitä ei kuitenkaan vielä paljastettu, mihin Tonin ideat
liittyvät, sillä Colossalin seuraava peliprojekti on vielä suuri salaisuus.
- Kiirettä pitää, Korppoo kertoo studion tämänhetkisestä
tilanteesta. Ei ihme, kun yksi peli on viimeistä vaille valmis ja toinen
tuotannon alkupuolella.
- Hyvänä puolena tässä on edes se, että kaikki pystyvät
tukemaan toisiaan ristiin tarpeen ja ehtivyyden mukaan.
Ennen salaprojektin esittelyä täytyy kuitenkin saada Cities
in Motion 2 ulos. Pelin kehitys on sujunut hyvin, ja se sai ensiesittelyssäänkin
toimittajilta hyvän vastaanoton, missä auttoi muun muassa pelin hyvä toimivuus
Gamescom-messuilla. Oman mausteensa toi varmasti myös kaksinaisinen messutiimi
miesvaltaisessa tapahtumassa.
- Olimme tosi ilahtuneita positiivisesta vastaanotosta, Korppoo
muistelee Kölnin monipäiväistä, pitkälle iltaan venynyttä esittelyurakkaa.
Uutta Citiesiä Korppoo kuvailee laajaksi peliksi, joka
keskittyy julkiseen liikenteeseen. Simulaattorissa askarrellaan ensimmäisen
pelin tapaan suurkaupunkien liikennejärjestelyjen parissa, mutta lähestymistapa
on alkuasetelmasta lähtien hyvin erilainen. Peli on näet dynaaminen
hiekkalaatikko, jossa kaupunki kasvaa, muuttuu ja kehittyy pelaajan tekemien
liikenneratkaisujen mukaan. Pelaajan tehtävä on rakentaa monipuolinen julkisen
liikenteen verkosto kaupungin reagoidessa kaikkeen, mitä pelaaja tekee.
Pelin tuotannon aikana järjestettiin laaja alfatestivaihe,
joka toi mukanaan tärkeitä mutta yllättävän pieniä muutoksia.
- Pelaajat olivat tyytyväisiä, ja meidän piti lähinnä
viilata ja tehdä pieniä muutoksia, mikä oli loistavaa. Sehän tarkoitti, että me
olimme tehneet tuotannon alkuvaiheessa hyviä valintoja, Karoliina Korppoo
kertoo.
Eikä edes EA:n SimCity tuonut suuria paineita.
- Jos olisimme tehneet samankaltaista peliä, SimCity olisi
ollut iso ongelma. Mutta kun tutkimme peliä ja tarkkailimme, mitä Maxisin
pelaajat toivoivat, niin ne olivat enimmäkseen asioita, jotka me olimme jo
tehneet omaan peliimme, Korppoo kertoo kilpailijasta ja jatkaa:
- Cities on kuitenkin liikennesimulaatio eikä
kaupunginrakennuspeli, joten ajattelimme, että kun pelaajakunta joka
tapauksessa jakautuu, niin tehdään omasta pelistämme entistäkin parempi
julkisen liikenteen simulaatio. Kaupunginrakentajille on pelattavaa muuallakin.
Korppoo on toki sen verran aktiivinen pelaaja, että hänellä
oli joka tapauksessa SimCity ennakkotilattuna hyvissä ajoin.
Colossal Orderilla on sitä paitsi pienuuden tuoma
ketteryysetu Maxisiin nähden. Kun frma on pieni ja pelaajiakin jokunen miljoona
vähemmän, foorumikeskustelukin on rauhallisempaa. Niinpä pelintekijätkin
mahtuvat palstoille paitsi lukemaan viestejä, myös osallistumaan keskusteluun.
Etunsa pienuudessakin, etenkin pelaajien kannalta!
Cities in Motion 2 ilmestyi 2. päivä huhtikuuta. Pelaajan
arvostelun voitte lukea sivulta 50.
Liikennepelien
rintamalla ei ruuhkaa tunneta
MicroProsen Transport Tycoon- ja Transport Tycoon Deluxe
-pelit vuosilta 1994 ja 1995 ovat edelleen liikennesimulaatiogenren
kivijalkoja, joilla pelisuunnittelija Chris Sawyer (Virus, Elite Plus, Elite
II, Frontier, Rollercoaster Tycoon) ansaitsi kannuksensa. Sawyerin kolmas
Tycoonpeli Chris Sawyer’s Locomotion (2004) tosin foppasi ja jäi pienen piirin
iloksi. Sawyerin pelien kivijalka ja genren pieni, mutta innokas fanikansa on
varmistanut liikennepelien hiljaisehkon ilmestymistahdin. Genren omalaatuisin
ja ehkä suurimmassa kulttisuosiossa paistattelevin teos on Transport Tycoon
Deluxen lähdekoodien päälle rakennettu ilmainen OpenTTD, jota pelataan jopa
kilpapelinä internetissä ja lan-partyillä. Muita kiintoisia näkemyksiä
liikennegenrestä ovat Sid Meier’s Railroad Tycoon (1990), Traffc Giant (2001),
Transport Giant (2004) ja Sid Meier’s Railroads (2006). Eräs erikoisimmista on
nettiselaimille sovitettu Transport Tycoon Deluxe Online, jonka löytää
osoitteesta www.play-ttd.com.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti