27.10.2025

Vanhoja muistellen: American Conquest: Divided Nation -peliarvostelu (2005)

Yhdysvaltoin sotaisa historia pähkinäkuoressa - American Conquest: Divided Nation

"Pelaaja tuntee usein komentavansa pikemminkin anarkistiarmeijaa.


Juttu on julkaistu alkujaan PCpelaaja-lehden numerossa 3, vuonna 2005.

PCpelaaja oli Pelaaja-lehteä julkaisevan H-Town Oy:n erityisesti PC-pelureille suunnattu erikoislehti, päätoimittajanaan Miika Huttunen. Artikkeli on uudelleenjulkaistu JOKin blogissa H-Townin luvalla.

Lisätietoja Pelaaja-lehdestä: https://pelaaja.fi/

Muistakaa myös Suomen paras retropelilehti Retro Rewind: https://retrorewind.fi/


Hyvä naksustrategia kärsii liian suuresta mittakaavasta.

GSC Game World löysi Cossacks-sarjasta oman kultasuonensa ja jatkoa on tullut sittemmin tasaisesti. Tuhansienkin pikkusolttujen komentaminen herätti monien sisäiset pikku valloittajat. Samalla pelimoottorilla tehdyssä American Conquest -sarjassa kerrataan Pohjois-Amerikan sotaisaa historiaa.

Divided Nation kuvaa Yhdysvaltojen valtion varhaishistoriaa. Kevyessä strategiapelissä kuvataan muun muassa Yhdysvaltojen vapaussodan ja sisällissodan tapahtumia. Mukana on myös Teksasin vapaussota, Yhdysvaltojen ja Meksikon sota ja monta muuta mielenkiintoista historiallista tapahtumaa sekä pidempien kampanjoiden että yksittäistaistelujen muodossa.. Uudet sodat vaativat tietysti myös uusia yksikköjä ja hienoisia päivityksiä pelimekaniikkaan.

Pohjimmiltaan kyse on hyvin tyypillisestä reaaliaikaisesta naksustrategiasta, vaikkakin hienolla historiallisella värityksellä. Pelaajaa hemmotellaan monella tapaa: grafiikka on värikästä ja yksityiskohtaista, komentojärjestelmä on monipuolinen ja tuhansien sotilaiden marssi taistelukentällä on komeaa katsottavaa.

Samalla urakassa on heikkoutensakin. Käyttöliittymä ei yksinkertaisesti reagoi aina kuten pitää ja joukot ohittavat käskyjä olankohautuksella. Tämän takia taisteluja on mikromanageroitava liikaa. Muutenkaan tekoälyä ei voi sanoa järin fiksuksi, tälläkään kertaa. Vihollinen ei osaa reagoida kunnolla tilanteisiin, vaan toimii etukäteen määriteltyjen komentojen mukaan. Läpimurrot jäävät hyödyntämättä ja pelaajan hyökkäyksiin reagoidaan vain laimeasti, jos ollenkaan.

Niinpä peli onkin enemmänkin kamppailua omia joukkoja kuin vihollista vastaan. Suuremmat taistelut ovat aivan liikaa tälle pelijärjestelmälle ja tekoälylle. Komentaminen ei suju oppikirjan mukaan ja taistelukentän hallinta on vaikeaa. Pelaaja tuntee välillä komentavansa pikemminkin anarkistiarmeijaa, jota ei suuremmin kiinnosta ryhdikäs marssi kohti vihollisen musketteja.

Divided Nation on sinänsä tyypillinen ja kiva kevytstrategia, mutta pelirunko vain ei enää taivu kunnolla näin suureen mittakaavaan.

 

Jukka O. Kauppinen

... on harjoitellut USA:n sisällissodan voittamista jo SSI:n C-64-strategiapeleillä.

 

Pisteet: 70 / 100

 

Tekijä: GCS Game World

Julkaisija: CDV

Laitevaatimukset: 2,0 GHz prosessori, 256 Mt muistia, 2,5 Gt kiintolevytilaa, 128 Mt DirectX 7 -näytönohjain

Laitesuositukset: 3,0 GHz prosessori, 512 Mt muistia, 2,5 Gt kiintolevytilaa, 128 Mt DirectX 9 -näytönohjain

Moninpeli: 2-7 pelaajaa

Myynnissä: nyt.

 

Divided Nationsin sotiminen on värikästä ja pikkutarkkaa. Pelaaminen vaatii kuitenkin liikaa näpräämistä, etenkin kun taisteluissa on kymmeniä ja kymmeniä hoivaa vaativia joukko-osastoja.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti