Yhdysvaltoin sotaisa historia pähkinäkuoressa - American Conquest: Divided Nation
"Pelaaja tuntee usein komentavansa pikemminkin anarkistiarmeijaa.
PCpelaaja oli Pelaaja-lehteä julkaisevan H-Town Oy:n erityisesti
PC-pelureille suunnattu erikoislehti, päätoimittajanaan Miika Huttunen.
Artikkeli on uudelleenjulkaistu JOKin blogissa H-Townin luvalla.
Lisätietoja Pelaaja-lehdestä: https://pelaaja.fi/
Muistakaa myös Suomen paras retropelilehti Retro Rewind: https://retrorewind.fi/
Hyvä naksustrategia kärsii liian suuresta mittakaavasta.
GSC Game World löysi Cossacks-sarjasta oman kultasuonensa ja jatkoa on tullut sittemmin tasaisesti. Tuhansienkin pikkusolttujen komentaminen herätti monien sisäiset pikku valloittajat. Samalla pelimoottorilla tehdyssä American Conquest -sarjassa kerrataan Pohjois-Amerikan sotaisaa historiaa.
Divided
Nation kuvaa
Yhdysvaltojen valtion varhaishistoriaa. Kevyessä strategiapelissä kuvataan muun
muassa Yhdysvaltojen vapaussodan ja sisällissodan tapahtumia. Mukana on myös
Teksasin vapaussota, Yhdysvaltojen ja Meksikon sota ja monta muuta
mielenkiintoista historiallista tapahtumaa sekä pidempien kampanjoiden että
yksittäistaistelujen muodossa.. Uudet sodat vaativat tietysti myös uusia
yksikköjä ja hienoisia päivityksiä pelimekaniikkaan.
Pohjimmiltaan
kyse on hyvin tyypillisestä reaaliaikaisesta naksustrategiasta, vaikkakin
hienolla historiallisella värityksellä. Pelaajaa hemmotellaan monella tapaa:
grafiikka on värikästä ja yksityiskohtaista, komentojärjestelmä on monipuolinen
ja tuhansien sotilaiden marssi taistelukentällä on komeaa katsottavaa.
Samalla
urakassa on heikkoutensakin. Käyttöliittymä ei yksinkertaisesti reagoi aina
kuten pitää ja joukot ohittavat käskyjä olankohautuksella. Tämän takia
taisteluja on mikromanageroitava liikaa. Muutenkaan tekoälyä ei voi sanoa järin
fiksuksi, tälläkään kertaa. Vihollinen ei osaa reagoida kunnolla tilanteisiin,
vaan toimii etukäteen määriteltyjen komentojen mukaan. Läpimurrot jäävät
hyödyntämättä ja pelaajan hyökkäyksiin reagoidaan vain laimeasti, jos
ollenkaan.
Niinpä
peli onkin enemmänkin kamppailua omia joukkoja kuin vihollista vastaan.
Suuremmat taistelut ovat aivan liikaa tälle pelijärjestelmälle ja tekoälylle.
Komentaminen ei suju oppikirjan mukaan ja taistelukentän hallinta on vaikeaa.
Pelaaja tuntee välillä komentavansa pikemminkin anarkistiarmeijaa, jota ei
suuremmin kiinnosta ryhdikäs marssi kohti vihollisen musketteja.
Divided
Nation on sinänsä tyypillinen ja kiva kevytstrategia, mutta pelirunko vain ei
enää taivu kunnolla näin suureen mittakaavaan.
Jukka O.
Kauppinen
... on
harjoitellut USA:n sisällissodan voittamista jo SSI:n C-64-strategiapeleillä.
Pisteet:
70 / 100
Tekijä: GCS Game World
Julkaisija:
CDV
Laitevaatimukset:
2,0 GHz prosessori, 256 Mt muistia, 2,5 Gt kiintolevytilaa, 128 Mt DirectX 7
-näytönohjain
Laitesuositukset:
3,0 GHz prosessori, 512 Mt muistia, 2,5 Gt kiintolevytilaa, 128 Mt DirectX 9
-näytönohjain
Moninpeli:
2-7 pelaajaa
Myynnissä:
nyt.
Divided Nationsin sotiminen on värikästä ja pikkutarkkaa. Pelaaminen vaatii kuitenkin liikaa näpräämistä, etenkin kun taisteluissa on kymmeniä ja kymmeniä hoivaa vaativia joukko-osastoja.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti