30.12.2018

Virtuaalilentäjän lume-elämää toisessa maailmansodassa



Julkaistu alkujaan: PC Pelaaja -lehdessä vuonna 2006.

Kiipeän lentokoneeseeni. Olo on hieman hermostunut. Edessä on pitkä ja vaarallinen lento. Mutta kaksimoottorinen Junkers Ju 88 -pommikone on varsin nopea, ja kantaa vahvan pommilastin, tällä kertaa kaksi 500 kilon ja 20 50 kilon pommia.

Radiotarkistus. Kaikki osaston lentokoneet ovat kiitotiellä, moottorit tyhjäkäynnillä. Radiosta kaikuu kaukaisten lento-osastojen keskustelu. Otan radioyhteyden osastoni suojaksi määrättyjen hävittäjien komentajaan. Kaikki tuntuu olevan kunnossa. Komennan nousuvalmiuden, työnnän kaasuvivun eteen ja yksi kerrallaan pommikoneet nousevat ilmaan, asettuen muodostelmaan ympärilleni. Seuraavien tuntien ajan en ole enää Tampereella, vaan pommikonelaivueen komentaja kesäkuussa 1944, tavoitteena Neuvostoliiton joukkojen pommittaminen Tali-Ihantalassa.

Lumelentäjät


Edelläkuvattu ei ollut mielikuvituksen lentoa, vaan täyttä totta. Suomen ratkaisutaistelut ovat käynnissä tälläkin hetkellä, nimittäin Aces High 2 -verkkolentosimulaattorin maailmassa.
Strategia- ja toimintapeleissä kuvataan jatkuvasti toisen maailmansodan kuuluja taisteluja. Moni lienee pelannut Call of Dutyjä tai Day of Defeatia. Ehkä netissäkin. Mutta ne ovat kaukana todellisesta historiasta, etenkin verkkopeleinä.

Verkkolentosimulaattorit, massiivimoninpelattavat lentosimulaattorit joita pelataan toisten ihmisten kanssa ja toisia ihmisiä vastaan, sen sijaan vaalivat todellista historiaa usein hyvinkin pikkutarkasti. Tukevasti autenttiseen historiaan ankkuroituvat verkkopelit kuten Air Warrior, WarBirds tai Aces High ovat tarjonneet koko historiansa ajan tarkoin käsikirjoitettuja, todellisiin toisen maailmansodan taistelujen ympäristöihin sijoitettuja historiallisia taisteluja, skenaarioita. Nämä kestävät yleensä noin tunnista kolmeen.

Yksittäisiä skenaarioita voidaan puolestaan linkittää yhteen peräkkäin kampanjoiksi. Kampanjat voivat kestää viikon, pari, ehkä kuukauden. Joskus jopa pidempään.


Tarkoin suunnitellut ja organisoidut historialliset kampanjat ovat ehkä parasta mitä verkkopelaamisella on ihmiselle tarjota. Ne vaativat taitoa, ajattelua, suunnittelua ja yhteistyötä, eivät refleksejä. Samalla virtuaalitaivaalla voi lentää jopa satoja muita ihmisiä, kaikki annettuja tehtäviään suorittamassa.  Kyse ei ole enää pelaamisesta - vaan lentämisestä.

Rautaterveisiä Joosefille


Lähestymme kohdetta. Tähystän taivaalle. Näen pari hävittäjää killumassa korkealla yläpuolellamme, auringossa. Omia?

Radiotarkistus vahvistaa, saattohävittäjiä. Muodostelmamme on tiivis. Ilmoitan radioon, kohteelle kaksi minuuttia. Ovatkohan kärkeen työnnetyt saattohävittäjät paikallaan? Suunnitelman mukaan omien hävittäjien piti työntyä kohteen päälle hieman ennen pommittajien saapumista.

Venäläisten panssariosasto Talissa näkyy. Viimeinen kurssinmuutos. Kalibroikaa tähtäimet, luukut auki. Pieniä täpliä kieppuu edessä. Valojuovia. Ilmataistelu. Toivottavasti saattajat hoitavat hommansa, nyt ei ehdi tehdä enää mitään. Tiiraan maalia. Se lipuu pommitähtäimen ristikkoon.

Pommit irti. Takaisin ohjaamoon. Kaikkien pommitettua käsken "käännös vasen 90 astetta, NYT!"
Pommittajalautta kääntyy. Samalla näen: takana vihollishävittäjä. La-5. Huudan radioon, oikaisen Junkersin paluusuunnalle ja loikkaan ala-ampumoon. Kaksi rottapyssyä ei paljoa mahda tykkihävittäjälle, mutta jos olemme tiiviissä muodossa niin ehkä yhteinen tulivoimamme riittää sen karkottamiseen. Mutta ei, vasemmalla yksi pommittajista oikaisi epätarkasti ja loittonee. Helkkari!
Ja Lada lähestyy alta. 700 metriä. 600. 500. Kaksi uutta konetta ilmestyy peräsimien katveesta ja tulittaa. La-5 katkeaa! Mersut! Saattohävittäjät koukkasivat ylhäältä ja tuhosivat vihollisen. Taistelu jää taakse, hävittäjäsuoja hoiti hommansa ja laskeudumme lopulta  Joensuuhun.  Mutta skenaario ei loppunut vielä. 30 minuuttia jäljellä. Vielä ehtii lentää yhden lennon hävittäjäpommittajalla…

Kirjoittaja Battle of Tali-Ihantala -skenaariossa, 4.2.2006, Aces High II. 
Kaksi suomalaisuuden ydintä. Mersu ja Viipurin linna. Molemmat ovat tärkeässä asemassa Aces High II -simulaattorin huhtikuussa sodittavassa Stalin's Fourth -kampanjassa.

Sininen hakaristi, punainen tähti


Aces High II -simulaattorissa vieraillaan huhtikuun ajan joka lauantai Stalin's Fourth -kampanjassa jatkosodan ratkaisutaisteluissa. Suomalaiset ilmailuharrastajat työstivät yli vuoden ajan Karjalan kannaksen virtuaalimallia lentosimulaattoriin. Sen ansiosta historiallisia taisteluja voidaan lentää autenttisessa ympäristössä.

Kuinka käy tällä kertaa? Pysähtyykö Stalinin neljäs strateginen isku tälläkin kertaa?


Teksti: Jukka O. Kauppinen
www.virtualpilots.fi - Virtuaalilentäjät ry

Ps. Tiesitkö että meillä on tällainen makea Retro Rewind -niminen retropelilehti?
Sen voi tilata osoitteesta https://retrorewind.fi/tilaa/ !

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti